روانشناسی مدرسه، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۱۱۶-۱۳۰

عنوان فارسی اثر بخشی آموزش گروهی مبتنی بر رویکرد امید درمانی بر افزایش امید و بهزیستی روان شناختی دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر امید درمانی بر افزایش امید و بهزیستیروان شناختی دانش آموزان بود . این پژوهش، به صورت آزمایشی بوده و در آن از طرح پیش آزمون - پس آزمون باگروه کنترل استفاده شد . نمونه شامل 30 دانش آموز دبیرستانی دختر شهرستان خرم آباد بودند . ابتدا از 170دانش آموز آزمون های امید اسنایدر و بهزیستی روان شناختی ریف به عمل آمد؛ سپس تعداد 30 نفر از جامعه فوق کهنمره ی پایین تری را در این آزمون ها کسب کرده بودند، انتخاب شدند . از این تعداد، 15 نفر برای گروه آزمایش و15 نفر برای گروه کنترل به صورت جایگزینی تصادفی انتخاب شدند. گروه آزمایشی روش امید درمانی را طی 8جلسه نود دقیقه ای (هر هفته یک جلسه) دریافت کردند. پس از اتمام جلسات مجدداً آزمون ها ی امید و به زیستیروان شناختی روی دو گروه اجرا گردید . یافته ها نشان داد که بین میانگین نمره های پس آزمون گروه آزمایش وکنترل تفاوت معنی داری وجود داشت، به نحوی که امیددرمانی گروهی موجب افزایش امید و بهزیستی روان شناختیگروه آزمایش شده است . امید درمانی به شیوه ی گروهی باعث افزایش امید و بهزیستی روان شنا ختی دانش آموز انمی شود. بنابراین شایسته است به منظور ارتقای کیفیت زندگی دانش آموزان، ارائه ی خدمات آموزشی و برنامه هایارتقاء دهند ه ی امید با روش های مناسبی مانند یادگیری براساس حل مسأله با مشارکت فعال دانش آموز در فرآیندبحث با برنامه ریزی مدون انجام پذیرد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله امیددرمانی، امید، بهزیستی روان شناختی،

عنوان انگلیسی The effectiveness of group training based on hope therapy approach on promoting hope and subjective well-being in students
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to investigate the effectiveness of grouptraining based on Hope therapy on hope and subjective well-being inStudents. This study enjoined an experimental design femalewhich usedpretest-posttest plan with a control group. The subjects included 30 highschool students in khorramabad city. At first, the tests of Snyder Hope andRiff Subjective Well-being were administrated to 170 students. Then 30students who got the lowest scores in these tests were selected. Thesestudents were randomly assigned to an experimental group (n=15) and acontrol group (n=15). The experimental group received hope therapy foreight 90-minute sessions that each (one session each week). Upon thecompletion of the training, hope and subjective well-being questionnaireswere administrated as a post-test to both groups. Findings showed there wasa significant difference between post-test scores of both experimental andcontrol groups (P< 0/01) and hope therapy had increased the hope andsubjective well-being in the experimental group. Group hope therapy alsoincreases hope and subjective well-being in Students. So, increasing thequality of life, giving educational services, and hope promoting programsare needed and should be accomplished by suitable methods, for instance,PBL or by Students’ active participation in programmed process.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله hope therapy, hope, subjective well-being

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://jsp.uma.ac.ir/article_162_19.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات