|
روانشناسی مدرسه، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۲۱-۳۷
|
|
|
عنوان فارسی |
آزمون مدل نقش میانجیگرانهی خودتنظیمی در رابطهی بین جو روانی اجتماعی کلاس و ناسازگاری کلاسی دانشآموزان دورهی راهنمایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
این پژوهش با هدف بررسی رابطهی جو روانی اجتماعی کلاس و خودتنظیمی با ناسازگاری دانشآموزان و آزمون مدل نقش میانجیگرانهی خودتنظیمی در این رابطه انجام گرفتهاست. روش پژوهش از نوع توصیفی با استفاده از تحلیل مسیر و همبستگی است. جامعهی پژوهشی شامل دانشآموزان پایهی سوم راهنمایی شهر سبزوار بود. آزمودنیها شامل 414 (شامل202 پسر و 212 دختر) بود که به روش خوشهای چند مرحلهای از جامعه انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها، از سه پرسشنامهی جو روانی اجتماعی کلاس فریزر و همکاران، پرسشنامهی خودتنظیمی تحصیلی کانل و ریان و پرسشنامهی سازگاری دانشآموزان سینها و سینها استفاده شد. داده ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی با دادهها برازش دارد (052/0=RSMEA، 95/0=AGFI و 11/2=df/2c). نتایج همچنین نشان داد که بین خودتنظیمی و ناسازگاری رابطه منفی و معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نیز نشان داد که میانگین نمرات دختران در خودتنظیمی و پسران در ناسازگاری بهطور معناداری بالاتر بود. با توجه به رابطه مثبت راهبردهای خودتنظیمی و ناسازگاری دانشآموزان، میتوان گفت یکی از عوامل موثر بر ناسازگاری، کمبود در راهبردهای خودتنظیمی میتواند باشد و فراهمکردن جو روانی اجتماعی مطلوب کلاسی که به خودتنظیمی دانشآموزان بیانجامد، نقش مهمی در کاهش ناسازگاری آنان ایفا خواهد کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
جو روانی- اجتماعی، کلاس درس، خودتنظیمی و ناسازگاری، |
|
عنوان انگلیسی |
Testing the model of mediator role of self-regulation in relation between Classroom socio-mental climate and maladjustment |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The aim of this research has studied the relations between psycho-social climate, student’s self-regulation and maladjustment and testing mediator role of self-regulation in this relation. Research method was descriptive by correlation coefficients and path analysis. Research population was students in the third grade of secondary school in Sabzevar city.Samples include 414 (202 boys and 212 girls) those there samples were selected in multistage cluster sampling method. Psycho-social climate scale from Frazer et al, educational self-regulation questionnaire from Connell,Ryan and Sinha& Sing student’s compatibility questionnaire administrated for gathering data. Data analyzed by correlation coefficients and path analysis method. Results showed that per posed model is fitted to data (AGFI=0.95, RMSEA= 0.052,df/2c=2.11). Results showed that there is significant negative relationship between self-regulation and maladjustment (r= -0.30, p=0.001). The result of MAN OVA showed that gender effect on social psychological atmosphere, self-regulatory and incompatibility is significant (p< 0.05). Girl’s scores in self-regulatory and boys in compatibility were significantly higher.In respect to self-regulation and maladjustment, providing suitable learning environment and classroom structures lead to students self-regulation, have important role in decreasing Student maladjustment. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jsp.uma.ac.ir/article_229_53.html |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|