|
روانشناسی مدرسه، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۶-۲۰
|
|
|
عنوان فارسی |
ارتباط عوامل فردی و موقعیتی با تقلّب دانشآموزان پایهی پنجم ابتدایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف اصلی این پژوهش، پیشبینی تقلّب تحصیلی بر اساس برخی از عوامل شخصی و موقعیتی بود. تعداد 477 نفر از دانشآموزان پایهی پنجم ابتدایی بهصورت تصادفی مرحلهای انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامهی الگوهای یادگیری سازگار استفاده گردید. دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد: بین نمرهی متغیرهای جهتگیری تسلّط مدار، ساختار کلاسی تسلّط مدار، خود کارآمدی تحصیلی و فشار تحصیلی با نمرهی تقلّب رابطهی معکوس و معنادار و نیز، بین نمرهی جهتگیری عملکرد گرا، ساختار کلاسی عملکرد گرا، ساختار کلاسی عملکرد گریز و راهبردهای خود ناتوانسازی تحصیلی با نمرهی تقلّب رابطهی مستقیم و معنادار وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای مذکور میتواند درمجموع 24 درصد از واریانس متغیر تقلّب تحصیلی را تبیین کند. طبق این یافتهها، پیشنهاد میشود معلّمان و متصدیان آموزشوپرورش با تأکید بر رشد شایستگی و بهبود شخصی در کلاسهای درس و پرهیز از رقابتهای ناسالم به کاهش فزایندهی پدیده تقلّب تحصیلی بپردازند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
عوامل فردی، عوامل موقعیتی، تقلّب، دانشآموز، |
|
عنوان انگلیسی |
The relationship between individual and situational factors with elementary fifth grade students cheating |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The main purpose of this research was to predict academic cheating based on some personal and situational factors. 477 fifth-grade students were selected by random cluster sampling method. To measure the research variables, Patterns of Adaptive Learning Scale were used. Data were analyzed by using multiple regression analysis. The results showed that there is a significant inverse relationship between mastery goal orientation, classroom mastery goal structure, academic self-efficacy, and academic pressure and cheating score. Also a direct and significant relationship, between the scores of the performance orientation, classroom performance goal structure, classroom Performance-Avoid structure and the academic of self-handicapping strategies with cheating score was found. Also, the results of regression analysis showed that these variables can explain 24 percent of the variance in academic cheating variable. According to the findings of this research, it is suggested that teachers and educational staff emphasiseing the competence and personal improvement in the classrooms and avoid unhealthy competition would increasingly reduce the phenomenon of academic cheating. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Individual factors, situational factors, cheating, Student |
|
نویسندگان مقاله |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jsp.uma.ac.ir/article_228_53.html |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|