روانشناسی مدرسه، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۵۵-۷۰

عنوان فارسی اثربخشی بازخورد نوشتاری معلم بر خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازخورد نوشتاری معلم بر خودکارآمدی و انگیزش پیشرفت دانش‌آموزان دوره راهنمایی در درس زبان انگلیسی بود. طرح پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه‌کنترل بود؛ بدین‌منظور، تعداد 50 دانش‌آموز دختر پایه دوم راهنمایی مدارس شهرستان مهدیشهر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند و به روش تصادفی ساده در گروه‌های آزمایشی (23 نفر) و گروه کنترل (27 نفر) گمارده شدند. سپس پرسش‌نامه‌های خودکارآمدی عمومی شرر، و انگیزش پیشرفت هرمنس، در مرحله پیش آزمون و پس آزمون بر روی هر دو گروه اجرا شد. طی دوره مداخله، گروه آزمایشی 15 جلسه بازخورد نوشتاری معلم زبان انگلیسی را دریافت کردند، اما گروه کنترل بازخورد نوشتاری معلم را دریافت نکردند. نتایج تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری و تک متغیری، تفاوت معناداری را در آزمودنی‌های گروه آزمایش در متغیر خودکارآمدی و مؤلفه‌های آینده نگری و سخت کوشی انگیزش پیشرفت، نسبت به گروه کنترل نشان داد. اما آموزش، تفاوت معناداری را بر مؤلفه‌های اعتماد به نفس و پشتکار انگیزش پیشرفت ایجاد نکرده بود. بنابراین، می‌توان گفت ارائه بازخورد نوشتاری توسط معلم، می‌تواند عملکرد یادگیرندگان را در حوزه‌های انگیزشی و خودکارآمدی ارتقا ­دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازخورد نوشتاری، خودکارآمدی، انگیزش پیشرفت،

عنوان انگلیسی The effectiveness of teacher's written feedback on self-efficacy and achievement motivation of students
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to evaluate the effectiveness of the teacher's written feedback on students' self-efficacy and achievement motivation in an English course. As a quasi-experimental research attempt, the study had a pretest-posttest design with a control group. Therefore, 50 female students were selected by multistage cluster sampling from secondary junior high schools of Mahdishahr city.Then, theywere randomly assigned intoan experimental group (23students) and a control group (27 students). The Sherer general self-efficacy and Hermens achievement motivation questionnaireswere employedto collect the data.These two instruments were used as pretest in both groups. Then, the experimental group received written feedback by an English teacher about 12 sessions, but the control group did not receive this treatment. After completion of the course, the self-efficacy and achievement motivation tests were again given to both groups.The data were analyzed by multivariate analysis. The results showed a significant difference in self-efficacy, foresight, and hardworking components of achievement motivation only in the experimental group.But, the result did not show any significant difference in confidence and perseverance components of achievement motivation.Accordingly, it could be argued that teacher's written feedback could upgrade the performance of students in motivation and self-efficiency fields.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله written feedback, self-efficacy, achievement motivation

نویسندگان مقاله عطیه ذوالفقاریان |
کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)

معصومه خسروی |
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)

پروین رفیعی نیا |
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)

پرویز صباحی |
استادیار گروه روان شناسی، دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)


نشانی اینترنتی http://jsp.uma.ac.ir/article_440_86.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات