|
روانشناسی تربیتی، جلد ۸، شماره ۲۴، صفحات ۲۹-۵۰
|
|
|
عنوان فارسی |
طراحی آموزشی و محیطهای یادگیری با رویکرد تلفیقی: نقدی بر مدلهای پیشین و ارائه مدلی نوین در این زمینه |
|
چکیده فارسی مقاله |
مطالعه حاضر با هدف بررسی، تحلیل و نقد مدلهای پیشین طراحیآموزشی و محیطهای یادگیری و ارائه مدلی نوین در این زمینه با رویکرد تلفیقی انجام شده است. سؤالهای اساسی در این مطالعه عبارت بودند از: 1) نقاط قوت و ضعف مدلهای رایج جهانی در زمینه طراحی آموزشی و محیطهای یادگیری کدامند؟ 2) مدل مناسب مبتنی بر رویکرد تلفیقی در زمینه طراحی آموزشی و محیطهای یادگیری کدام است؟ برای پاسخگویی به سؤالهای مذکور از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی مبتنی بر روش جورج بردی استفاده گردید. ابتدا با استفاده از منابع مختلف فارسی و انگلیسی کتابخانهای، منابع انگلیسی موجود در شبکه وب، مکاتبه با طراحان برخی از مدلهای رایج جهانی طراحی آموزشی و محیطهای یادگیری و همچنین مراجعه به وب سایتهای مربوطه، اطلاعات اولیه برای استخراج نقاط قوت و ضعف مدلهای پیشین طراحی آموزشی و محیطهای یادگیری استخراج و جمعآوری گردید. سپس براساس دو معیار کلیدی عناصر اساسی مورد نیاز در یک برنامه جامع طراحی آموزشی و نوع رویکرد به موضوع طراحی آموزشی، مدلهای انتخابی مورد تحلیل، مقایسه و نقد قرار گرفته و در نهایت مدل نوینی ارائه گردید. جامعه آماری در این تحقیق شامل کلیه مدلهای طراحی آموزشی و محیطهای یادگیری است که بیش از چهل مدل میباشد. نمونۀ آماری مطالعه شامل هشت مدل طراحی آموزشی و محیطهای یادگیری است که با روش نمونه گیری هدفمند از میان جامعه آماری انتخاب گردید. یافتههای این مطالعه حاکی از آن است که مدلهای طراحی آموزشی و محیطهای یادگیری دربرگیرندهی کلیه عناصر اساسی مورد نیاز در یک برنامه جامع طراحی آموزشی و محیطهای یادگیری نیستند و این عامل باعث شده است تا فرایند طراحی آموزشی به صورت جامع مدنظر قرار نگیرد. همچنین ارائهکنندگان مدلهای پیشین طراحی آموزشی و محیطهای یادگیری با رویکرد مستقل به طراحی مدل خویش پرداختهاند و این باعث شده است تا نتوان از کلیه ظرفیتها و امکانات در فرایند طراحی آموزشی و محیطهای یادگیری بهره گرفت. نویسنده مقاله حاضر سعی کرده است تا در مدل نوین خود، ضمن بهرهگیری از رویکرد تلفیقی که نگاه کاملاً جدید و متفاوتی در طراحیآموزشی و محیطهای یادگیری است، عناصر اساسی موردنیاز در یک برنامه جامع طراحی آموزشی و محیطهای یادگیری را نیز مدنظر قرار دهد. علاوه بر آن، مبانی فلسفی، ویژگیها، اصول و الزامات بکارگیری مدل نوین نیز تبیین شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
A Blended Approach to Instructional Design and Learning Environment: Critique of Previous Models and Development of a New Model |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of this study is to analyze and criticize previous models of learning environments and instructional design and present a new model in this context. The main questions of the study were: (1) what are the points of strength and weakness of the global popular models of learning environments and instructional design? (2) What is the appropriate model according to the blended approach in learning environments and instructional design? The research method was analytical-descriptive based on George Bereday method. First, the author of the paper collected the needed information from various sources; compared, analyzed and criticized the selected models and finally presented a new model based on blended approach. The statistical population was all learning environment and instructional design models, and the sample included eight of these models that were selected by purposive sampling method. The findings showed that the majority of learning environment and instructional design models were designed according to independent approach, and all key elements of the complete instructional design plan were not included in the models. Finally, an appropriate model based on blended approach and covering all key elements of the complete instructional design plan was presented. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
اسماعیل زارعی زوارکی | zaraii zavaraki استادیار دانشگاه علامه طباطبائی ezaraii@yahoo.com سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jep.atu.ac.ir/article_2392_41f0aca148907f48b217bdfc5a39a165.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|