روانشناسی تحولی، جلد ۳، شماره ۱۰، صفحات ۱۵۷-۱۶۸

عنوان فارسی روایی و اعتبار پرسشنامه رگه هوش هیجانی پترایدز و فارنهام
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف وارسی روایی و اعتبار پرسشنامه رگه هوش هیجانی (پترایدز و فـارنهام، 2001) و نیز بررسی تفـاوت احتمالی بین دانش‌آموزان دختر و پسر دوره‌های تحصیلی در متغیر هوش هیجانی اجرا شد. 936 نفر از دانش‌آموزان دوره‌های راهنمایی و متوسطه از 19 منطقه آموزشی در استان گیلان به روش نمونه‌گیری سهمیه‌ای انتخاب شدند و افزون بر پرسشنامه مذکور، آزمون هوش هیجانی شرینک (1999) نیر اجرا شد. نتایج تحلیل عاملی به روش بیشینه درست‌نمایی نشان دادند که پرسشنامه رگه هوش هیجانی (پترایدز و فـارنهام، 2001) از چهار عامل درک و ارزیابی عواطف خود و دیگران، خوش‌بینی، خودآگاهی و مهارتهای اجتماعی تشکیل شده است و عوامل عمده موجود در ساخت نظری، سازه هوش هیجانی را می‌سنجد. همبستگیهای بالا بین نمره‌های دو مقیاس، روایی همگرای آن را تأیید کردند. اعتبار مقیاس با روشهای همسانی درونی و بازآزمایی به ترتیب برابر با 76/0 و 714/0 به دست آمد. نتایج نشان دادند نمره‌های هوش هیجانی دختران بیشتر از پسران است اما تفاوت بین دوره‌های تحصیلی و تعامل آن با جنس در هوش هیجانی معنادار نیست. یافته‌های پژوهش روایی سازه و اعتبار پرسشنامه رگه هوش هیجانی را مورد تأیید قرار دادند و ضرورت تداوم انجام پژوهشها به منظور بررسی تفاوتهای بین دو جنس و سطح تحصیلی درسازه هوش هیجانی مطرح شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعتبار، روایی، هوش هیجانی، تحلیل عاملی،

عنوان انگلیسی The validity and reliability of petrides and furnham,s trait emotional in telligence questionnaire
چکیده انگلیسی مقاله This research examined the validity and reliability of the trait emotional intelligence questionnaire(petrides & furnham,2001), as well as the academic level and gender differences in emotional inelligence. A random selection of 936 Iranian middle-school and high-school students, living in Gilan province (North of iran) were administered this questionnaire and the shrink,s emotional intelligence(1999) test.factors analysis of data showed that the petrides and Furnham,s questionnaire (2001)measures the main aspects of theoretical structure of the emotional intelligence construct,including perception and assessment of affects in self and other,optimism,self-awareness, and social skills.the high correlations among different scores of the two scales confirmed the convergent validity of the scales.the internal consistency and test-retest methods indicated scale reliability at 0.76 and 0.71. results indicated higher levels of emotional intelligence among female than male students.the main effect of level of education on the emotional intelligence and the interaction between gender and the academic level wrer not significant.findings support the validity and reliability of trait emotional intelligence questionnaire.A need for research on academic level and gender differences in emotional intelligence is addressed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی احمدی ازغندی | ahmadi azghandi
کارشناس ارشد روان شناسی

سید حسن تقوی | seyed hassan
کارشناس ارشد روانشناسی

فرزام فراست معمار | ferasat memar
دانشگاه ازاد اسلامی واحد رشت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی رشت (Islamic azad university of rasht)

آزاده ابوالحسنی |
کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی


نشانی اینترنتی http://jip.azad.ac.ir/article_512506_cceb6abc6dbf925fe4e8c651517e8c8f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات