روانشناسی تحولی، جلد ۳، شماره ۱۰، صفحات ۱۳۷-۱۴۴

عنوان فارسی رابطه بین سبکهای یادگیری، سبکهای شناختی و انتخاب رشته‌های تحصیلی در دانش‌آموزان پسر دبیرستانی
چکیده فارسی مقاله در این پژوهش رابطه بین سبکهای یادگیری، سبکهای شناختی و انتخاب رشته‌های تحصیلی دانش‌آموزان پسر دبیرستانی بررسی شد. 300 پسر سال دوم دبیرستانهای تهران که رشته‌های ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی را به عنوان رشته تحصیلی انتخاب کرده بودند، نمونه این بررسی را تشکیل ‌دادند. از پرسشنامه سبکهای یادگیری کلب (LSI) و آزمون شکلهای گروهی نهفته ویتکین (GEFT) استفاده شد تا چهار سبک یادگیری (همگرا، واگرا، جذب‌کننده و انطباقی) و دو سبک شناختی (وابسته به زمینه و مستقل از زمینه) در آزمودنیها اندازه‌گیری شود. نتایج نشان دادند که آزمودنیهای برخوردار از سبک‌شناختی مستقل از زمینه، بیشتر ریاضی و علوم تجربی را به عنوان رشته‌های تحصیلی انتخاب می‌کنند. در حالی که آزمودنیهای دارای سبک شناختی وابسته به زمینه بیشتر علوم انسانی را به عنوان رشته تحصیلی بر می‌گزیند. همچنین، آزمودنیهای دارای سبک یادگیری همگرا و جذب‌کننده بیش از آزمودنیهایی که از سبکهای واگرا و انطباقی بهره می‌جویند به انتخاب رشته‌های ریاضی و علوم تجربی می‌پردازند. اما دانش‌آموزان دارای سبکهای واگرا و انطباقی در مقایسه با گروه همگرا و جذب‌کننده بیشتر علوم انسانی را بر می‌گزینند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The relationship among learning styles,cognitive styles and the choice of academic courses in male high school students
چکیده انگلیسی مقاله This research exmined the relationship among learning styles,cognitive styles,and the choice of academic courses among iranian male high-school students.300 male tenth graders enrolled in mathematics,science and human sciences in Tehran area participated in this study.kolb,s learning styles inventory(LSI)and the wihkin,s group embedded figures test (GEFT) were completed to measure participants four dimensions of learning styles(convergers,divergers,assimilators,and accommodators)and two dimensions of cognitive styles(field depented and field independent).data show that more field independent praticipants chose mathematics or science as their academic major than did field dependent participants.in contrast,more field dependent participants chose human sciences as their academic major than did field independent participants.whereas convergers and assimailators more than divergers and accommodators chose mathematics and science,diverges and accommodators more than convergers and assimilators chose human sciences.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علیرضا همایونی |
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی

پروین کدیور |
دانشگاه تربیت معلم

محمدحسین عبداللهی | mohammad hossein
دانشگاه تربیت معلم تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)


نشانی اینترنتی http://jip.azad.ac.ir/article_512488_d1529f4708cd1a2fc6a35afb4f65ca88.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات