روانشناسی تحولی، جلد ۳، شماره ۱۱، صفحات ۲۴۹-۲۵۷

عنوان فارسی نقش سبکهای مقابله در تنیدگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف مطالعه نقش کنترل‌کننده سبکهای مقابله بر تنیدگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان اجرا شد. نمونه‌ای متشکل از 419 دانشجو (166 پسر و 253 دختر) پرسشنامه‌های تنیدگی دوران دانشجویی (گادزلا، 1991) و مقابله با موقعیتهای تنیدگی‌زا (اندلر و پارکر، 1990) را تکمیل کردند. برای تحلیل داده‌ها از همبستگی گشتاوری پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج همبستگی بین متغیرها نشان داد که بین تنیدگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی رابطه منفی، بین سبک مقـابله مسئله محور و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت، بین سبکهای مقابله هیجان محور و اجتنابی با پیشرفت تحصیلی رابطه منفی، بین تنیدگی تحصیلی با سبک مقابله مسئله محور رابطه منفی، و بین تنیدگی تحصیلی و سبکهای مقابله‌ای هیجان محور و اجتنابی رابطه مثبت وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که متغیرهای تنیدگی تحصیلی، سبکهای مقابله مسئله محور، هیجان محور و اجتنابی به ترتیب 9% ، 3% ، 2% و 1% از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین کردند. به عبارت دیگر، رابطه بین تنیدگی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی فقط تحت تاثیر سبکهای مقابله مسئله محور و هیجان محور قرار ‌گرفت. نتایج پژوهش حاضر بر ضرورت بازشناسی نقش کنترل‌کننده سبکهای مقابله با تنیدگی (مسئله محور و هیجان محور) را در رابطه تنیدگی تحصیلی و پیشرفت تحصیلی تأکید کرد و راهبردهای مؤثر برای ارتقای سبکهای مقابله‌ای کارآمد در دانشجویان مورد بحث قرار گرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تنیدگی تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، سبکهای مقابله،

عنوان انگلیسی The role of coping styles in academic stress and academic achievement
چکیده انگلیسی مقاله In order to study the role of coping styles on aca-          female                complete the Student Life Stress Inventory (SLSI; Gad-            !  " ! "u-   #"" $   % &   '( )     - gative correlations between academic achievement and academic stress, and between emotion-oriented and avoidant coping styles. The correlation between academic achievement and task-oriented coping style was positive. Academic stress showed a negative relationship with taskoriented coping style and positive relationships with emotion-oriented and avoidant coping styles. Stepwise regression analysis showed that academic stress, task-oriented coping style, emotion-oriented coping style, and       ! ** *  *           ( +  precisely, the relationship between academic stress and academic achievement is influenced only by task-oriented and emotion-oriented coping styles. Strategies of promoting effective coping styles among university students are discussed. Keywords: academic stress, academic.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله academic stress, academic achievement, coping styles

نویسندگان مقاله امید شکری |
دانشجوی دکترا دانشگاه تربیت معلم

پروین کدیور |
دانشگاه تربیت معلم

زهره دانشورپور |
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم


نشانی اینترنتی http://jip.azad.ac.ir/article_512405_1f184615239633e6c81f4eead74a868f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات