روانشناسی تحولی، جلد ۳، شماره ۱۲، صفحات ۲۹۹-۳۰۹

عنوان فارسی ارزشهای ازدواج در جوانان ایرانی
چکیده فارسی مقاله به منظور بررسی ارزشهای ازدواج در بین جوانان ایرانی 2680 دانشجو و دانش‌آموز زن و مرد ایرانی با استفاده از مقیاس مؤلف ساخته ارزشهای ازدواج (MVS) که براساس چهارچوب مفهومی ارزشهای فرهنگی با ابعاد فرضی محاط‌شدگی، خودپیروی عاطفی، خودپیروی عقلی، سلسله مراتب، برابرنگری (شوارتز و راس، 1995) تدوین شده بود، ارزشیابی شدند. روی‌آورد آماری پژوهش حاضر برای تحلیل ساختاری و محتوای ارزشهای ازدواج، فن تحلیل کوچکترین فضا (SSA) بود. یافته‌های پژوهش نشان دادند که محتوا و ساختار ارزشهای ازدواج جوانان ایرانی، با 5 بُعد الگوی نظری ارزشهای شوارتز و راس (1995) در زمینه ازدواج تبیین‌پذیر است. این الگو برحسب سن، جنس و قومهای فرهنگی تغییر نمی‌کند و ثابت است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Iranian youth marital values
چکیده انگلیسی مقاله This study aimed to assess the marital values of Iranian youth. A sample of 2680 Iranian university and high school students of both sexes completed the Marital Value Scale developed by the research reflecting five dimensions of culture: embeddedness, affective autonomy, cognitive acutonomy, hierarchy, egalitarianism suggested by Schwartz and Ros (1995). Data were analyzed using the Smallest Space Analysis Technique. Findings showed that the content and structure of Young Iranian’s marital values could be explained by the five dimensions of Schwartz and Ros (1995) theoretical model of values. No sex or age differences were obtained regarding the structural and semantic aspects of these values.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد تقی دلخموش | mohammad taghi
مربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تهران جنوب (Islamic azad university of tehran south)


نشانی اینترنتی http://jip.azad.ac.ir/article_512395_bc2ac47a49fba0ecfdacd6b65e47c075.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات