|
روانشناسی تحولی، جلد ۵، شماره ۱۷، صفحات ۲۷-۴۱
|
|
|
عنوان فارسی |
مدیریت تقسیم - توجه و افزونگی در محیطهای یادگیری چند رسانه ای: شواهدی بر سامانه های پردازش دوگانه در حافظه کاری |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف مطالعه حاضر، اصلاح اثرهای تقسیم توجه و افزونگی در محیطهای یادگیری چند رسانهای از طریق ارائه متن بهصورت شنیداری یا یکپارچهـ سازی فیزیکی منابع چندگانه اطلاعات بود. بدین منظور، موضوع شکلـ گیری صاعقه از طریق یک انیمیشن به دانشآموزان دوره راهنمایی (51 = n) ارائه شد. همزمان با انیمیـشن، یک گروه متنبر- صفحهای را نـزدیک انیمیشن دیدنـد (گروه موجـز متـنی)، گروه دوم گفتـاری را شنیدند (گروه موجز گفتـاری) و گـروه سوم هم متـن و هم گفتـار را دریـافت کردند (گروه افزونـه). یادگیری فرایـند شکلگیری صاعقـه از طریق آزمونهای نگهداری و انتقال اندازهگیری شد. عملکرد بهتر گروه گفتاری نسبت به گروه متنی در میزان نگهداری اطلاعات، اثر وجه حسی را آشکار کرد. اما عملکرد ضعیفتر دانشآمـوزان گروه افزونه در آزمون انتقال نسبـت به دانشآموزانی که قالبهای موجز دریافت کرده بودند، اثر افزونـگی را آشکار ساخت. نتایج بر پایه الگوی پردازش دوگانه حافظـه کاری و ظرفیت محدود مجرای دیداری تبیین شدند. استلزامهای نظری و عملی یافتهها مورد بحث قرار گرفتند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Managing spilt-attention and redundancy in multimedia learning environments:evidence for dual processing systems in working memory |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of this study was to modify split-attention and redundancy effects in multimedia learning environments by presenting the text in auditory form or by physically integrate the multiple sources of information. The topic of lightning formation was presented to middle school students via an animation (n=51). Concurrently with the animation, one group viewed on-screen text presented adjacent to the animation (textual concise group), the second group listened to a narration (narration concise group) and the third group received both on-screen text and the narration (redundant group). Learning about lightning formation was measured by retention and transfer tests. The narration group was outperformed the textual group in retention, revealing a modality effect. But students in redundant group performed worse on transfer test than did students who received concise formats, revealing a redundancy effect. The results are explained by a dual processing model of working memory and limited visual channel capacity. Theoretical and practical implications of the findings are discussed. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حمیدرضا حسن آبادی | دانشجوی دکترا دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
زهره سرمد | استاد دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
محمود قاضی طباطبایی | ghazi tabatabaei استاد دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jip.azad.ac.ir/article_512360_aa4e383519a89eeec9b76416b7a90b1e.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|