روانشناسی تحولی، جلد ۷، شماره ۲۸، صفحات ۳۸۷-۳۹۵

عنوان فارسی اثربخشی بازی‌درمانگری گشتالتی در کاهش هراس اجتماعی
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی بازی درمانگری گشتالتی در کاهش هراس اجتماعی دانش‌آموزان پایه چهارم دبستان انجام شد. بدین منظور به روش نمونه‌برداری خوشه‌ای تصادفی از بین فهرست مـدارس دخترانه منطقه دو آموزش و پرورش شهر تهران، دو مدرسه انتخاب و پس از اجرای فرم معلم سیاهه نشانه مرضی کودک (CSI-4؛ گادو و اسپیرافکن،1994) 12 دانـش‌آموز (میانگین= 11) انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه مساوی آزمایشی و گـواه قرار داده شدند. طرح تحقیق از نوع پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون با گروه گواه بود. اعضای گروه آزمایشی 10 جلسه، به مدت یک ساعت و سی دقیقـه، تحـت بازی درمانگری گشتالتی به صورت گروهی قرار گرفتند. بعـد از پایان جلسه‌های درمانگری، فرم معلم سیاهه نشانه مرضی به عنوان پس‌آزمـون در دو گـروه اجـرا شد. داده‌ها با استـفاده از تحلیـل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان دادند که بازی درمانگری گشتالتـی سبب کاهش نمره‌های عاملهـای تشخیص و شدت اختلال هراس اجتماعی در مرحله پس‌آزمون می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effectiveness of gestalt play therapy in decreasing social phobia
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to investigate the effectiveness of Gestalt play therapy in decreasing social phobia of fourth grade students. In order to select participants, two girls schools of the 2nd educational district of Tehran were selected by cluster random sampling method. Then, the teachers completed the social phobia items of the Child Symptom Inventory (CSI-4; Gadow, & Sparfkin, 1994). Based on teachers' reports, 12 students (M=11) were selected and assigned randomly to two equally experimental and control groups. The research design was pretest - posttest control group. The experimental group received 10 sessions of Gestalt play therapy (90 minutes a week) in groups. After 10th session, the teachers completed the social phobia items of the Child Symptom Inventory for both groups. Data were analyzed using covariance analyses. The results indicated that Gestalt play therapy was effective on decreasing the scores of the diagnosing and the severity factors of social phobia symptoms in the posttest phase.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Gestalt play therapy, social phobia, Fourth grade students

نویسندگان مقاله مریم فرحزادی |
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

مهدی زارع بهرام آبادی | zare bahramabadi
استادیار تحقیق و توسعه علوم انسانی

محمدعلی محمدی فر | mohammad ali
استادیار دانشگاه سمنان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سمنان (Semnan university)


نشانی اینترنتی http://jip.azad.ac.ir/article_512281_7e9d71ac9ec16c08e0acca0bf5199323.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات