|
روانشناسی تحولی، جلد ۷، شماره ۲۸، صفحات ۳۵۳-۳۶۳
|
|
|
عنوان فارسی |
شیوع ناتوانیهای خاص خواندن و نوشتن در دانشآموزان دوره ابتدایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
به منظور تعیین میزان شیوع ناتوانیهای خاص خواندن و نوشتن در دانشآموزان مقطع ابتدایی، 3282 نفر از دانشآموزان پایههای سوم، چهارم و پنجم مناطق هفتگانه آموزشی استان قم براساس روش نمونهبرداری طبقهای انتخاب شدند. در وهله اول، معلمان فهرست نشانههای ناتوانیهای یادگیری (فوست و لو، 1995) را برای هر دانشآموز تکمیـل کردند. سپس، کسانی که بیش از سه نشانه ناتوانی خاص یادگیری را داشتند به آزمونهای خوانـدن و نوشتن محقق ساخته پاسخ دادند. ماتریسهای پیشرونده ریون (ریون، 1956) در مورد دانشآموزانی که نمره پایین¬تر از نمره ملاک گرفتند، اجرا شد. در نهایت، 3130 دانشآموز که نمرههای آنها در آزمونهای خواندن و نوشتن پایینتر از نمره ملاک بود و فاقد نقایص هوشی، بینایی، شنوایی و حرکتی بودند، نمونه پژوهش را تشکیل دادند. یافتهها نشان دادند که (1) میزان شیوع ناتوانی خاص خواندن در استان قم، 55/1 درصد و ناتوانی خاص نوشتن، 34/1 درصد است، (2) بین دختران و پسران تفاوت معنادار وجود ندارد، (3) سه پایه تحصیلی از نظر میزان شیوع ناتوانی خاص خواندن تفاوت معنادار دارند و (4) بین مناطق هفتگانه استان قم در میزان شیوع ناتوانی خاص خواندن و نوشتن تفاوت معنادار وجود دارد. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر که نمایانگر تعداد قابل توجه دانشآموزان مبتلا به ناتوانیهای خاص است، نیاز به اقدام پیشگیرانه و درمانی در این زمینه آشکار میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Prevalence of reading and writing disabilities among primary school students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
In order to determine the prevalence of reading and writing disabilities among primary school students , 3282 students in third-, fourth-, and fifth- grade were selected from seven educational districts of Qom State by stratified sampling. First, teachers completed the Learning Disabilities Symptoms Checklist (Fawcett, & Lowe, 1995). Then those who met more than three symptoms, completed a researcher-devised Reading and Writing Test. The students who obtained scores lower than the criterion score administered the Raven Progressive Matrics (Raven, 1956). Finally, 3120 students without mental, visual, auditory, and motor deficiencies consisted the research sample. The findings indicated that (1) the prevalence of reading and writing disabilities were 1.55% and 1.34% respectively, (2) no significant difference was found between the males and the females, (3) the prevalence of reading disability was significantly different among third-, fourth-, and fifth- grade, and (4) the prevalence of reading and writing disabilities were significantly different among seven districts of Qom. Given the research findings, there are considerable number of students with reading and writing disabilities, which suggest that preventive and remedial actions are needed. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
علی حسینایی | مربی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم
احمد آقاجانی | کارشناس ارشد روانشناسی
اعظم نوفرستی | مدبی جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jip.azad.ac.ir/article_512278_942f884ab60816c6c3345d4f8e8d26f1.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|