|
روانشناسی تحولی، جلد ۸، شماره ۲۹، صفحات ۸۶-۹۷
|
|
|
عنوان فارسی |
خودپنداشت جسمانی، شاخص توده بدنی و سطح فعالیت جسمانی در دانشجویان |
|
چکیده فارسی مقاله |
تحقیق حاضر با هدف شناخت خودپنداشت جسمانی، شاخص توده بدنی و سطح فعالیت جسمانی در دانشجویان انجام شد. 221 دانشجوی 18 تا 26 ساله (111 دختر، 110 پسـر) به شیوه تصادفی طبقهبندی شده، انتخاب و برمبنای سطح فعالیت جسمانیشـان به دو گروه تقسیم شدند. شرکتکنندگـان پرسشنامه خودتوصیفی جسمانی (مارش، 1996) را تکمیل کردند. نتایج نشان دادند که (1) بین دختران و پسران در خودپنداشت جسمانی کلی و شاخص توده بدنی تفاوت معنادار وجود دارد، (2) بین زیرمقیاسهای فعالیت جسمانی، صلاحیت ورزشی، ظاهر بدن، قدرت بدنی و استقامت بدنی در دو جنس و در همه زیرمقیاسها بین گروه فعال و غیرفعال تفاوت معنادار وجود دارد و (3) زیرمقیاسهای خودپنداشت جسمانی (سلامت، فعالیت جسمانی، چربی بدن، استقامت بدنی و حرمت خود)، شاخص توده بدنی و جنس، میزان فعالیت جسمانی را پیشبینی میکنند. به نظر میرسد پرداختن دانشجویان به فعالیت جسمانی، علاوه بر آثار جسمانی و فیزیولوژیکی، دارای تأثیرات روانی مانند افزایش خودپنداشت جسمانی است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
physical self-concent,body mass index,and physical activity level among college students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
this study was conducted to investigate physical self- concept, Body Mass Index (BMI) and physical activity level among college students. Two hundred and twenty one college students (111 females, 110 males) between the ages of 18 and 26 were selected by stratified random sampling and divided into two groups (active and inactive) based on their physical activity levels. The participants completed the Physical Self-Description Questionnaire (PSDQ; Marsh, 1996). Results indicated that (1) there was a statistical significant difference between females and males in the overall physical self concept and the body mass index, (2) there were statistical significant differences between females and males, and between active and inactive groups in the physical activity, sports competence, appearance, strength and endurance subscales, and (3) the subscales of physical self-concept (health, physical activity, body fat, endurance, self-esteem), body mass index and sex predicted levels of physical activity. It is suggested that students engaging in physical activity, not only benefit physically, they also experience psychological benefits, such as enhanced physical self concept. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
زهرا فتحی رضایی | دانشجوی دکترا دانشگاه شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
کریم صالح زاده | مربی دانشگاه ازاد واحد مراغه سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی مراغه (Islamic azad university of maragheh)
سید حجت زمانی ثانی | seyed hojjat zamani sani دانشجوی دکترا دانشگاه شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
خسرو صدرحقیقی | استادیار دانشگاه ازاد اسلامی واحد مراغه سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی مراغه (Islamic azad university of maragheh)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jip.azad.ac.ir/article_512273_9d0e256b464d28fccc4648dfbbe41263.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|