تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۵۸، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی واکاوی برنامه درسی انطباق‌یافته کودکان و دانش‌آموزان استثنایی "چشم‌انداز؛ مفاهیم؛ مولفه‌ها و تعدیل‌ها
چکیده فارسی مقاله سند برنامه درسی ملی به عنوان یکی از زیر نظام­های سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش ، خط­مشی­ها را ترسیم نموده و به منزله نقشه جامع یادگیری، زمینه ایجـاد تحول همه جانبه، گسترده و عمیـق در مفاهیـم و محتـوای آموزشـی را فراهـم می­آورد. بنابراین برنامه درسی ملی نقشه کلان برنامه درسی و چارچوب نظام برنامه­ریزی درسی به منظور تحقق اهداف آموزش و پرورش است. توجه به آموزش، پرورش و توانبخشی نوآموزان و دانش آموزان  با نیازهای ویژه به دلیل تفاوت­های فردی و رعایت حقوق ایشان، سهم مهمی در این زمینه دارد. استفاده از راهبردهای آموزشی خاص و منعطف، از وظایف ذاتی نظام تعلیم و تربیت ویژه کشور از استلزامات نظام آموزشی در این بخش می باشد. در این مقاله تلاش شده است برنامه درسی انطباق یافته نوآموزان و دانش­آموزان با نیازهای ویژه از ابعاد چشم­انداز، ویژگی­ها، اصول ناظر و رویکرد و جهت گیری کلی مورد بررسی قرار گیرد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سند برنامه درسی ملی، آموزش و پرورش کودکان استثنایی

عنوان انگلیسی Analysis adapted curriculum for children and exceptional students "Perspectives; Concepts; Components and Adjustments"
چکیده انگلیسی مقاله National Curriculum Document as one of subsystems of the Ministry of Education's fundamental transformation document, draw policies and as comprehensive learning map Provides a comprehensive, broad, and profound transformation in the concepts and educational content. Therefore, the national curriculum is a macro curriculum plan and the framework of the curriculum system in order to achieve the goals of education. It is important to pay attention to the education and rehabilitation of students with special needs due to individual differences and respect for their rights. Using specific and flexible educational strategies is one of the inherent duties of the system of education of the country from the requirements of the educational system in this section. In this paper, the curriculum adapted for novices and students with special needs from the perspective of dimensions, characteristics, supervisory principles and approach and general orientation has been attempted.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله National Curriculum Document, Exceptional Children Education

نویسندگان مقاله حسن صائمی | Hassan Sayemi
دانشگاه آزاد اسلامی ، گرگان

محسن غفوریان | Mohsen Ghafooryan
دانشگاه فرهنگیان ، پردیس شهیدچمران

هلن رزقی | Helen Rezghi
دانشگاه آزاد اسلامی ، گرگان


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1570-29&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات