|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۵۸، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مدلسازی ویدئویی: مبانی نظری، انواع، اثربخشی، کاربرد و گامهای اجرا |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: مدلسازی ویدئویی یک روش آموزشی است که در آن از ضبط ویدئویی تصاویر و نمایش آنها استفاده میشود تا یک مدل دیداری از مهارت یا رفتار هدف ارائه گردد. انواع مدلسازی ویدئویی عبارتند از مدلسازی ویدئویی مقدماتی، خودمدلی ویدئویی، مدلسازی رفتار هدف، سرنخدهی یا رهنمود ویدئویی. مدلسازی ویدئویی بر اساس شواهد پژوهشی برای یادگیرندگان از سنین کودکی اولیه تا سالهای میانی دبیرستان اثربخش گزارش شده است. این روش آموزش عملی و کاربردی برای دانشآموزان دبیرستانی هم مفید است و به کار میرود. نتیجهگیری: مدلسازی ویدئویی مقدماتی شامل ضبط مهارتهای فردی به عنوان مدل میشود که در کنار یادگیرنده، سرگرم انجام رفتار یا مهارت هدف است. بعدها یادگیرنده میتواند در هر زمانی این فیلم را ببیند. خودمدلی ویدئویی یعنی ضبط رفتار یا مهارت هدف در یادگیرنده که امکان بازبینی آن در فرصتهای بعدی وجود دارد. مدلسازی دیدگاه موردنظر به معنی ضبط رفتار یا مهارت هدف از دیدگاه یادگیرنده است. رهنمود ویدئویی شامل خرد کردن مهارت رفتاری به گامهای کوچک و ضبط و نمایش هر گام با وقفه و مکث تا یادگیرنده تلاش کند آن گامها را قبل از این که ببیند انجام دهد. رهنمود ویدئویی را میتوان با یادگیرنده یا هر فردی به عنوان مدل انجام داد. در این مقاله مبانی نظری، انواع، اثربخشی، کاربرد و گامهای اجرای مدلسازی ویدئویی مورد بررسی قرار گرفته است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مدلسازی ویدئویی، خودمدلی، مدلسازی دیدگاه هدف، رهنمود ویدئویی |
|
عنوان انگلیسی |
مدلسازی ویدئویی، خودمدلی، مدلسازی دیدگاه هدف، رهنمود ویدئویی |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Video modeling is a mode of teaching that uses video recording and display equipment to provide a visual model of the targeted behavior or skill. Types of video modeling include basic video modeling, video self-modeling, point-of-view video modeling, and video prompting. The evidence-based research suggests that video modeling can be effectively implemented with learners from early childhood through middle school. This practice may prove useful with high school age learners as well, though no studies were identified to support its use at this age level. Conclusion: Basic video modeling involves recording someone besides the learner engaging in the target behavior or skill. The video is then viewed by the learner at a later time. Video self-modeling is used to record the learner displaying the target skill or behavior and is reviewed later. Point-of-view video modeling is when the target behavior or skill is recorded from the perspective of the learner. Video prompting involves breaking the behavior skill into steps and recording each step with incorporated pauses during which the learner may attempt the step before viewing subsequent steps. Video prompting may be done with either the learner or someone else acting as a model. In this article investigated theoretical base, type, effectiveness, application and implementation steps of video modeling. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سیده سمیه جلیل آبکنار | Seyedeh Somayeh Jalil-Abkenar Ph.D. Student of Psychology and Exceptional Children Education, University of Tehran دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران
محمد عاشوری | Mohammad Ashori Assistant Professor, Department of Psychology and Education of Students with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای ویژه، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-106-2&slc_lang=en&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
en |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
مروری |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|