روانشناسی تحولی، جلد ۱۰، شماره ۳۸، صفحات ۲۰۱-۲۱۰

عنوان فارسی مقایسه مهارت‌های اجتماعی و مشکلات روان‌شناختی در دانش‌آموزان قلدر، قربانی و عدم درگیر
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش مقایسه مهارت‌های اجتماعی و مشکلات روان‌شناختی در دانش‌آموزان مقطع راهنمایی درگیر در پدیده قلدری است. با روش نمونه‌برداری خوشه‌ای 282 دانش‌آموز به طور کاملاً تصادفی به عنوان نمونه انتخاب و از بین این دانش‌آموزان و از طریق معرفی اولیای مدرسه 53 دانش‌آموز قلدر، 56 دانش‌آموز قربانی و 173 دانش‌آموز عادی شناسایی شد. دانش‎آموزان مقیاس خودگزارش‎دهی مشکلات رفتاری ‎آشنباخ (YSR؛ آشنباخ، 1991) و پرسشنامه مهارت‌های اجتماعی (TISS؛ ایندربیتزن و فوستر، 1992) را تکمیل کردند. نتایج تحلیل واریانس یک‎راهه نشان دادند دانش‌آموزان قلدر در مهارت‌های اجتماعی مثبت به صورت معناداری از دو گروه دیگر پایین‌تر و در مقابل مهارت‌های منفی آنان به طور معناداری بالاتر از دو گروه بود. همچنین میانگین نمره‌های افراد قلدر و قربانی در اختلال‎‎های درونی‌سازی‌شده به طور معناداری بالاتر از دانش‌آموزان عدم درگیر است. همچنین در اختلال‎های برونی‌سازی‌شده میانگین افراد قلدر به طور معناداری بالاتر از دانش‌آموزان عدم درگیر در پدیده قلدری است. تفاوت مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان (قلدر و قربانی و عدم درگیر) و اختلال‎های درونی‌سازی و برونی‌سازی‎شده دانش‌آموزان قلدر و قربانی حاکی از اهمیت ارائه آموزش‌ مهارت‌های اجتماعی و برنامه‌های پیشگیری ومداخله مناسب در مدارس جهت جلوگیری از وقوع قلدری و پیامدهای آسیب‌زای آن است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی comparing social skills and psychological problems of bully,victim,and not-involved students
چکیده انگلیسی مقاله the aim of this study was to compare social skills and psychological problems of the middle school students involved in the phenomenon of bullying. Two hundred and eighty two students (53 bullies, 56 victims, and 173 not involved) were selected by cluster sampling. The participants completed the Achenbach's Behavioral Problems-Youth Self-report Scale (YSR; Achenbach, 1991) and the Teenage Inventory of Social Skills (TISS; Inderbitzen & Foster, 1992). The results of ANOVA indicated that 1) bully students had lower positive social skills scores than two other groups, 2) bully students had higher negative social skills scores than two other groups, 3) average scores of internalized disorders in bully and victim students were significantly higher than in students not involved in bullying, 4) average scores of externalized disorders in bully students were significantly higher than students not involved in bullying. The findings suggested the importance of social skills training, preventive programs, and appropriate interventions in schools to prevent bullying and its harmful consequences in schools.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اسماعیل شیری |
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان

مصطفی ولی پور |
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان

محمدعلی مظاهری | mohammad ali
استاد دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)


نشانی اینترنتی http://jip.azad.ac.ir/article_512207_12216a1462474b251053501345bd4459.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات