روانشناسی تحولی، جلد ۱۰، شماره ۳۸، صفحات ۱۳۱-۱۷۴

عنوان فارسی تحول تفکر فراانتزاعی از دوره نوجوانی تا بزرگسالی
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش، شناخت روند تحول تفکر فرا انتزاعی از دوره نوجوانی تا بزرگسالی در شهر اصفهان بود. 345 شرکت‌کننده در چهار گروه سنی 15 تا 18 سال (108 نفر)، 19 تا 29 سال (104 نفر)، 30 تا 45 سال (44 نفر) و 46 سال به بالا (51 نفر) به روش نمونه‌برداری خوشه‎ای انتخاب شدند و به سیاهه باورهای پارادایم اجتماعی (SPBI؛ کرامر، کالباف و گلدستون، 1992) پاسخ دادند. یافته‌های حاصل از تحلیل واریانس نشان دادند اثر گروه بر نمره‎های سیاهه باورهای پارادایم اجتماعی معنادار نیست. مقایسه‌‌های زوجی فقط بین گرو‌ه‌های سنی 15 تا 18 سال و 19 تا 29 سال در مرحله تفکر مطلق‌گرا تفاوت معنادار نشان دادند. به طور کلی در مرحله مطلق‌گرای سیاهه باورهای پارادایم اجتماعی روند کاهشی و در دو مرحله نسبی‌گرا و دیالکتیک روندی یکنواخت حاکم بود. نتایج این پژوهش بر پایه نظریه‌های تحول شناختی در دوره بزرگسالی مورد بحث قرار گرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عملیات انتزاعی، تفکر فرا انتزاعی، تحول، نوجوانی، بزرگسالی،

عنوان انگلیسی development of post-formal thinking from adolescence through adulthood
چکیده انگلیسی مقاله this study aimed to examine the developmental trend of post-formal thinking from adolescence through adulthood in Isfahan. The sample consisted of 345 participants in four age groups: 15 to 18 year-olds (n=108), 19 to 29 year-olds (n=142), 30 to 45 year-olds (n=44), and over 46 year-olds (n=51). The participants were selected by cluster sampling answered the Social Paradigm Belief Inventory (SPBI; Kramer, Kahlbaugh and Goldstone, 1992). The results of analysis of variance indicated that there were not significant group effects on SPBI scores. The pair-wise comparisons were significant between 15 to 18 year-olds and 19 to 29 year-olds in absolutistic thinking. Overall, the developmental trend of absolutistic thinking decreased as age increased, and age trends of relativistic thinking and dialectic thinking were constant. The results were discussed based on adult cognitive development theories.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سمانه اسعدی |
استادیار دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)

شعله امیری |
استادیار دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

حسین مولوی |
استادیار دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://jip.azad.ac.ir/article_512204_7b214cb52d6347b819a730e5ee5f568e.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات