روانشناسی تحولی، جلد ۱۰، شماره ۳۸، صفحات ۱۴۹-۱۶۰

عنوان فارسی اثربخشی بازی‎درمانی دلبستگی‌محور بر حساسیت مادرانه و بازنمایی‎های منفی کودک از خود و مادر
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش تعیین اثربخشی بازی‌های درمانی دلبستگی محور با استفاده از روش پسخوراند ویدیویی بر افزایش حساسیت مادرانه و کاهش بازنمایی‎های منفی کودک از خود و مادر بود. بدین منظور 25 زوج (12 زوج در گروه آزمایش ، 13 زوج در گروه گواه) مادر‎ـ‎کودک (3 تا 5 سال) به روش در دسترس از سه مهدکودک و یک مرکز مشاوره در تهران انتخاب شدند و با ابزار رفتار مادرانه (پدرسون، موران و بنتو، 1999) و مجموعه داستان‌های مک‎آرتور (امد، ولف و اوپنهایم، 2003) ارزیابی شدند. روش پژوهش شبه تجربی با پیش‎آزمون‎ـ‎پس‎آزمون و پیگیری بود. مداخله گروه آزمایش شامل هشت جلسه انفرادی و هفتگی به مدت 60 دقیقه بود و مادران گروه گواه، بسته آموزشی متمرکز بر افزایش مهارت‌های شناختی کودکان را دریافت کردند. نتایج نشان دادند که بازی‎های درمانی مبتنی بر دلبستگی، حساسیت مادرانه را در گروه آزمایش به طور معنادار افزایش داد و بازنمایی‌های منفی کودک از خود و مادر نیز در گروه آزمایش کاهش معنادار یافت. یافته‎های پژوهش نشان دادند که به کار گیری بازی‌های درمانی با توجه به مؤلفه‌های نظریه دلبستگی می‌تواند در توسعه پایگاه ایمن در کودکان پیش‎دبستانی مؤثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازی‎درمانی دلبستگی محور، حساسیت مادرانه، بازنمایی‌های ذهنی،

عنوان انگلیسی the effectiveness of attachment based theraplay on maternal sensitivity and child negative representations of self and mother
چکیده انگلیسی مقاله the purpose of this study was to examine the efficacy of attachment based theraplays using video feedback method on increasing maternal sensitivity and decreasing child's negative representations of self and mother. Twenty five motherchild dyads (12 dyads in experimental group; 13 dyads in control group) ages between three and five were selected by convenience sampling from 3 nursery schools and a counseling center in Tehran. The sample was assessed using the Maternal Behavior QSORT (Pederson, Moran, & Bento, 1999) and the MacArthur Story Stem Battery (Emed, Wolf, & Oppenheim, 2003). The research design was semi-experimental with pretest-posttest and follow up. The intervention of the experimental group was eight, 60-minute individual, weekly sessions. Mothers of the control group received an educational package focusing on increasing cognitive skills of the children. The results indicated that the attachment based theraplays have significantly increased the maternal sensitivity and significantly decreased the child's negative representations of self and mother in the experimental group. The findings suggested that using attachment based theraplay could be effective in developing secure base in preschoolers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله پریسا سیدموسوی |
استادیار پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

محمدعلی مظاهری | mohammad ali
استادیار دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

شهلا پاکدامن |
استادیار دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

محمود حیدری |
استادیار دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)


نشانی اینترنتی http://jip.azad.ac.ir/article_512203_33c92222daeff1cedd95d8317569aa63.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات