|
روانشناسی تحولی، جلد ۱۰، شماره ۳۸، صفحات ۱۲۳-۱۳۷
|
|
|
عنوان فارسی |
ویژگیهای روانسنجی نسخهپیشدبستانی سیاهه درجهبندی رفتاری کنشوری اجرایی (فرم معلم) |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف پژوهش حاضر، تعیین اعتبار، روایی و ساختار عاملی نسخه پیش¬دبستانی سیاهه درجه¬بندی رفتاری کنش¬وری اجرایی (فرم معلم) بود. سیاهه کنشهای اجرایی 390 کودک 2 تا 5 ساله مقطع پیش دبستانی شهر مشهد در سال تحصیلی 91-90 به شیوه نمونه¬برداری تصادفی چند مرحلهای از طریق معلمان گردآوری شد. اعتبار مقیاس از طریق همسانی درونی و همبستگی¬های مجموعه مادّه مورد بررسی قرار گرفت. همچنین برای بررسی روایی مقیاس از تحلیل عاملی و روایی همزمان استفاده شد. ضرایب آلفای کرونباخ و همبستگی¬های مجموعه مادّه بیانگر اعتبار رضایتبخش سیاهه و زیرمقیاس¬های آن بود. تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی بیانگر دو الگوی پنجعاملی (بازداری، تغییر، مهار هیجانی، حافظه کاری و برنامه¬ریزی/سازمان¬دهی) و سهعاملی (خودمهارگری بازداری، انعطافپذیری و فراشناخت) بود. افزون بر این، روایی همگرای مقیاس با سیاهه فهرست رفتاری کودکان مطلوب بود. نسخه پیشدبستانی سیاهه درجه¬بندی رفتاری کنش¬وری اجرایی (فرم معلم) ابزاری مفید جهت سنجش کنش¬های اجرایی در کودکان پیش دبستانی است و می¬تواند در پژوهشهای روان¬شناختی و موقعیت¬های بالینی در ایران به کار گرفته شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
psychometric properties of the behavior rating inventory of executive functioning-perschool version(teacher form) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
he aim of the present study was to examine the validity, reliability and factor structure of the Behavior Rating Inventory of Executive Functioning-Preschool Version (BRIEF-P; Teacher Form). Three hundred and ninety preschool children between ages two and five were selected using multistage random sampling from Mashhad in 2011-2012 academic year. The participants’ teachers completed the BRIEF-P. The reliability of the inventory was assessed by internal consistency and item-rest correlations. In order to investigate the validity of the inventory, factor analysis and concurrent validity were used. The Cronbach’s alpha and item-rest correlations indicated satisfactory reliability of the inventory and its subscales. Explanatory and confirmatory factor analyses indicated five factor (inhibition, shift, emotional control, working memory, and planning/organization) and three factor (inhibitory self-control, flexibility and metacognition) models. Moreover, convergent validity of the BRIEF-P (teacher form) with the CBCL was satisfactory. The findings suggested that the BRIEF-P(teacher form) may be a useful tool in assessing preschoolers’executive functioning and can be used in Iranian psychological research and clinical settings. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
علی مشهدی | استادیار دانشگاه فردوسی مشهد سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
جعفر حسنی | استادیار دانشگاه خوارزمی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
زرین برعرفان | برعرفان کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
پریسا نجفی گل | najafi گل کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
شراره دانشور | کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jip.azad.ac.ir/article_512201_70e5ea23886c8f3ee9fc3cf5ee94cfd5.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|