روانشناسی تحولی، جلد ۱۰، شماره ۳۹، صفحات ۲۶۳-۲۷۳

عنوان فارسی تأثیر برنامه گروهی بازآموزی اسنادی بر افسردگی دانش‎آموزان دارای ناتوانی‌‏های یادگیری
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی برنامه بازآموزی اسنادی بر افسردگی دانش‎آموزان دارای ناتوانی‏های یادگیری شهر تهران بود. در این مطالعه شبه‏ تجربی، از تمامی دانش‎آموزان (36 نفر؛ 27 پسر و 9 دختر) مراجعه‏ کننده به مراکز ویژه اختلال‎های یادگیری دولتی منطقه 6 شهر تهران در سال تحصیلی 1392-1391 به شیوه در دسترس و هدفمند نمونه‎برداری شد و سپس دانش‎آموزان هر مرکز به طور مساوی و تصادفی در یکی از دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. سیاهه افسردگی کودکان کوواکس (1977) توسط همه شرکت‏‌کنندگان قبل و بعد از مداخله آموزشی تکمیل شد. گروه آزمایش طی 11 جلسه 45 دقیقه‌‏ای (هفته‏‌ای دو جلسه) آموزش بازآموزی اسنادی گروهی را دریافت کردند. داده‏‌ها با استفاده از آزمون t وابسته و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان دادند اجرای برنامه بازآموزی اسنادی به کاهش معنادار نمره‏‌های افسردگی در دانش‎آموزان با ناتوانی‏‌های یادگیری منجر می‎شود. بر اساس این یافته‏‌ها می‏‌توان نتیجه گرفت برنامه گروهی بازآموزی اسنادی نشانه‏‌های افسردگی در دانش آموزان واجد ناتوانی‌‏های یادگیری را کاهش می‏‌دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ناتوانی‏‌های یادگیری، بازآموزی اسنادی، افسردگی، دانش‎آموز،

عنوان انگلیسی the effect of attribution retraining group program on depression of students with learning disabilities
چکیده انگلیسی مقاله this study aimed to determine the effect of attribution retraining group program on depression of students with learning disabilities in city of Tehran. In this semi-experimental study, 36 students (27 males, 9 females) were selected. The sample was partly a convenient and partly a selective sampling procedure from centers for learning disorders located in Tehran 6th district between 2012-2013 academic year. The students of each center were assigned randomly and equally to either experimental or control groups. All students completed the Kovacs Children's Depression Inventory (1977) before and after training intervention. The experimental group received eleven group sessions of attribution retraining program twice a week. Each session lasts for 45 minutes. The data were analyzed by independent t-test and analysis of covariance. The results indicated that attribution retraining program significantly decreased the depression scores of students with learning disabilities. It is concluded that attribution retraining group program may reduce the symptoms of depression of students with learning disabilities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مرضیه یحیایی |
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی

معصومه پورمحمدرضای تجریشی |
استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

فیروزه ساجدی |
دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

اکبر بیگلریان |
استادیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)


نشانی اینترنتی http://jip.azad.ac.ir/article_512195_bbd11cdfdaf4fb0ca3db3d2820beb4dc.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات