روانشناسی تحولی، جلد ۱۰، شماره ۴۰، صفحات ۳۶۱-۳۷۰

عنوان فارسی پیش‌بینی ابعاد خودآگاهی بر مبنای رگه‌های شخصیت دانش‌آموزان تیزهوش
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر، پیش¬بینی ابعاد خودآگاهی بر مبنای رگه‎های شخصیتی در دانش¬آموزان تیزهوش بود. شرکت¬کنندگان مشتمل بر 239 دانش-آموز تیزهوش (120 دختر، 119 پسر) در مقطع دبیرستان شهرستان شیراز بودند که به شیوه هدفمند انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه پنج عامل اصلی شخصیت (گلدبرگ، 1999) و مقیاس خودهشیاری (ریلو و الیک، 1998) استفاده شد. نتایج بیانگر آن بود که بین رگه-های شخصیت (برون¬گردی، وظیفه‎شناسی، توافق‌جویی، گشودگی به تجربه و نوروزگرایی) و ابعاد خودآگاهی (خودآگاهی خصوصی، خودآگاهی عمومی و اضطراب اجتماعی) همبستگی وجود دارد. تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که عامل¬های گشودگی به تجربه و وظیفه‌شناسی، بعد خودآگاهی خصوصی و توافق‌جویی، و نوروزگرایی، بعد خودآگاهی عمومی را به‎طور مثبت پیش¬بینی می¬کنند. همچنین، نوروزگرایی به¬طور مثبت و برون¬گردی به¬طور منفی بعد اضطراب اجتماعی را پیش¬بینی کردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رگه‌های شخصیت، خودآگاهی، دانش‌آموزان تیزهوش،

عنوان انگلیسی predicting self-awareness dimensions from personality traits among gifted students
چکیده انگلیسی مقاله the purpose of the present study was to predict the dimensions of self-awareness from personality traits in gifted students. Two hundred and thirty nine gifted students (120 girls, 119 boys) were selected from two high schools using purposive sampling. The participants completed the Big Five Personality Questionnaire (BFPQ; Goldberg, 1999)and the Self-Consciousness Scale (SCS; Realo & Allik, 1998).The results indicated significant correlations between personality traits (openness to experience, conscientious, agreeableness, extraversion, and neuroticism) and dimensions of self-awareness (private self-awareness, public selfawareness, and social anxiety). The multiple regression analysis indicated that openness to experience and conscientiousness predicted private self-awareness, and agreeableness and neuroticism predicted public self-awareness positively. Also, neuroticism predicted social anxiety positively, and extraversion predicted social anxiety negatively.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Personality traits, self-awareness, gifted students

نویسندگان مقاله مدینه رفعت پناه |
کارشناس ارشد روانشناسی و اموزش کودکان استثنائی

دیبا سیف |
استادیار دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)


نشانی اینترنتی http://jip.azad.ac.ir/article_512186_e5348bf3e87b150d77b62a19e320b183.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات