|
روانشناسی تحولی، جلد ۱۱، شماره ۴۱، صفحات ۴۳-۵۴
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش تابآوری بر بهزیستی روانشناختی دختران خیابانی دارای ختلالهای برونیسازیشده |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش تابآوری بر بهزیستی روانشناختی دختران خیابانی واجد اختلالهای برونی¬سازیشده بود. در این مطالعه شبهتجربی، از جامعه آماری دختران 12 تا 16 ساله عضو جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان شهر تهران، 94 نفر به مقیاس خودگزارشدهی آشنباخ و رسکورلا (2001) پاسخ دادند. 30 نفر با نمره 63 و بالاتر به صورت تصادفی انتخاب شدند و به تعداد مساوی در گروههای آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش در 15 جلسه آموزش تابآوری شرکت کردند. پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (ریف و کیز، 1995) قبل و بعد از جلسات آموزشی توسط دختران تکمیل شد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان دادند در تمامی مؤلفههای بهزیستی روانشناختی به استثنای استقلال عمل، نمرههای دختران گروه آزمایش بالاتر از گروه گواه بود. بنابراین میتوان نتیجه گرفت برنامه آموزش تابآوری موجب افزایش بهزیستی روانشناختی دختران خیابانی دارای اختلالهای برونی¬سازی شده میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
the effectiveness of resilience training on psychological well-being of female street children with externalizing disorders |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
he present study aimed to determine the effectiveness of resilience training on psychological well-being of street female adolescents with externalizing disorders. In this semi-experimental study, 94 female adolescents aged between 12 and 16 who were the members of the Society for Defending Street and Working Children in Tehran completed the Achenbach Self-Report Scale (Achenbach & Rescorla, 2001). Thirty adolescents with 63 and higher scores on the Achenbach Self-Report Scale were selected randomly and assigned into either experimental or control group. The experimental group received 15 weekly sessions of Resilience Training. Both experimental and control groups completed the Ryff’s Psychological Well-Being Questionnaire (RPWB; Ryff & Keyes, 1995) before and after the training sessions. The data were analyzed using multivariate analysis of covariance. The results indicated that experimental group had higher scores in all components of psychological well-being than the control group except for autonomy. The findings suggest that the resilience training program increases the psychological well-being of female street addescents with externalizing disorders |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مرضیه دوستی | کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی
معصومه پورمحمدرضای تجریشی | استادیار دانشگاه بهزیستی و توان بخشی تهران
باقر غباری بناب | ghobari bonab دانشیار دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jip.azad.ac.ir/article_512179_5c2733626864a6c3c869d8187629d5a4.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|