روانشناسی تحولی، جلد ۱۱، شماره ۴۱، صفحات ۴۳-۵۴

عنوان فارسی اثربخشی آموزش تاب‌آوری بر بهزیستی روان‏شناختی دختران خیابانی دارای ختلال‌های برونی‌سازی‌شده
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش تاب‌آوری بر بهزیستی روان‏شناختی دختران خیابانی واجد اختلال‌های برونی¬سازی‌شده بود. در این مطالعه شبه‌تجربی، از جامعه آماری دختران 12 تا 16 ساله عضو جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان شهر تهران، 94 نفر به مقیاس خودگزارش‌دهی آشنباخ و رسکورلا (2001) پاسخ دادند. 30 نفر با نمره 63 و بالاتر به صورت تصادفی انتخاب شدند و به تعداد مساوی در گروه‏های آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش در 15 جلسه آموزش تاب‏آوری شرکت کردند. پرسشنامه بهزیستی روان‏شناختی ریف (ریف و کیز، 1995) قبل و بعد از جلسات آموزشی توسط دختران تکمیل شد. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان دادند در تمامی مؤلفه‏های بهزیستی روان‏شناختی به استثنای استقلال عمل، نمره‏های دختران گروه آزمایش بالاتر از گروه گواه بود. بنابراین می‏توان نتیجه گرفت برنامه آموزش تاب‏آوری موجب افزایش بهزیستی روان‏شناختی دختران خیابانی دارای اختلال‏های برونی¬سازی شده می‏شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی the effectiveness of resilience training on psychological well-being of female street children with externalizing disorders
چکیده انگلیسی مقاله he present study aimed to determine the effectiveness of resilience training on psychological well-being of street female adolescents with externalizing disorders. In this semi-experimental study, 94 female adolescents aged between 12 and 16 who were the members of the Society for Defending Street and Working Children in Tehran completed the Achenbach Self-Report Scale (Achenbach & Rescorla, 2001). Thirty adolescents with 63 and higher scores on the Achenbach Self-Report Scale were selected randomly and assigned into either experimental or control group. The experimental group received 15 weekly sessions of Resilience Training. Both experimental and control groups completed the Ryff’s Psychological Well-Being Questionnaire (RPWB; Ryff & Keyes, 1995) before and after the training sessions. The data were analyzed using multivariate analysis of covariance. The results indicated that experimental group had higher scores in all components of psychological well-being than the control group except for autonomy. The findings suggest that the resilience training program increases the psychological well-being of female street addescents with externalizing disorders
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مرضیه دوستی |
کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی

معصومه پورمحمدرضای تجریشی |
استادیار دانشگاه بهزیستی و توان بخشی تهران

باقر غباری بناب | ghobari bonab
دانشیار دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jip.azad.ac.ir/article_512179_5c2733626864a6c3c869d8187629d5a4.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات