روانشناسی تحولی، جلد ۱۱، شماره ۴۳، صفحات ۳۲۵-۳۳۳

عنوان فارسی مقایسه باورهای فراشناختی و نشخوار فکری در دانشجویان با سطوح بهنجار و بیمارگون از نگرانی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر مقایسه باورهای فراشناختی و نشخوار فکری در دانشجویان یا سطوح بهنجار و بیمارگون از نگرانی بود. بدین منظور250 نفر به روش نمونه‌برداری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب و پرسشنامه‌های باورهای فراشناختی (ولز،2000)، نشخوارفکری (نولن‌ـ‌هوکسیما و مارو، 1991) و نگرانی پنسیلوانیا (می‌یر، میلر، متزیگر و بورکویچ، 1990) را تکمیل کردند. دانشجویان بر اساس کسب نمره 40 در آزمون نگرانی پنسیلوانیا به دو گروه دارای نگرانی بهنجار (125 نفر) و نگرانی بیمارگون (125 نفر) تقسیم شدند. نتایج تحلیل واریانس نشان دادند مؤلفه‌های باورهای فراشناختی (باورهای مثبت درباره نگرانی، افکار مهارناپذیر و خطرناک، اطمینان شناختی و نیاز به مهار افکار) در دانشجویان واجد سطوح بیمارگون از نگرانی بیش از دانشجویان دارای سطوح بهنجار است. اما بین باور خودآگاهی شناختی در بین دو گروه تفاوت معنادار یافت نشد. مؤلفه‌های در فکر فرو رفتن، انحراف توجه، تعمق و نشخوار فکری در دانشجویان با سطوح بهنجار بیش از دانشجویان با سطوح بیمارگون از نگرانی بود. در مجموع یافته‌ها نشان دادند از بین مؤلفه‌های باورهای فراشناختی تنها مؤلفه‌ افکار مهارناپذیر و خطرناک، توانایی پیش‌بینی نگرانی بیمارگون را دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله باورهای فراشناخت، نشخوارفکری، نگرانی،

عنوان انگلیسی the comparison of metacognition beliefs and rumination between students with normal and morbid levels of worry
چکیده انگلیسی مقاله this study aim to compare metacognition beliefs and rumination between students with normal and morbid levels of worry. Two hundred and fifty students were selected using multistage clustering sampling. The participants completed the Metacognition Beliefs (Wells, 2000), the Rumination (Nolen-Hoeksema & Morrow, 1991) and the Pennsylvania Worry (Meyer, Miller, Metzger & Borkovec, 1990) Questionnaires. Participants were divided into two groups, one with normal level of worry (n=125) and the other with morbid level of worry (n=125) on the basis of their scores on the Pennsylvania Worry Questionnaire. The results of analysis of variance indicated that the group with morbid level of worry had higher scores than the group with normal level worry on the components of metacognition beliefs (positive beliefs about worry, uncontrollability and risk, cognitive confidence and need to control the thoughts). There was no significant difference between the two groups in cognitive self knowledge belief. The group with the normal level of worry had higher scores on rumination components (to be lost in thought, distraction and deep thought) than the group with the morbid level of worry. In sum, the findings suggested that among component of metacognition only uncontrollability and risk predicted pathological worry.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله metacognition beliefs, rumination, worry

نویسندگان مقاله ناهید کهزادی |
کارشناس ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خوزستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

بهنام مکوندی |
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی اهواز (Islamic azad university of ahvaz)


نشانی اینترنتی http://jip.azad.ac.ir/article_510847_bb7422630085edc1a254f25856783a2a.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات