|
روانشناسی تحولی، جلد ۱۱، شماره ۴۴، صفحات ۴۰۴-۳۹۱
|
|
|
عنوان فارسی |
خودناتوانسازی براساس فرایندهای خانواده: اثر واسطهای خودکارآمدی تحصیلی |
|
چکیده فارسی مقاله |
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه فرایندهای خانواده، خودکارآمدی تحصیلی و خودناتوانسازی دانشجویان دانشگاه انجام پذیرفت. شرکتکنندگان پژوهش شامل 335 نفر (208 دختر و 127 پسر) از دانشجویان دانشگاه شیراز بودند که براساس روش نمونهبرداری خوشهای چندمرحلهای تصادفی انتخاب شدند. به منظور بررسی متغیرهای پژوهش هر یک از شرکتکنندگان مقیاس فرایندهای خانواده نوجوان ازدمیر، وازسونی و کوک، 2013)، مقیاس خودکارآمدی تحصیلی (گرین و دیگران، 2004)، و مقیاس خودناتوانسازی (جونز و رادوالت، 1979) را تکمیل کردند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه همزمان نشان دادند: الف) ابعاد فرایندهای خانواده (نزدیکی و تأیید همسال) خودناتوانسازی را به طور منفی پیشبینی میکنند، ب) ابعاد خانواده (نزدیکی و تأیید همسال) پیشبینیکننده مثبت خودکارآمدی تحصیلی است، ج) خودکارآمدیتحصیلی به طور منفی پیشبینیکننده خودناتوانسازی است. در مجموع، نتایج نشان دادند خودکارآمدیتحصیلی میتواند به عنوان متغیر واسطهای بین دو بعد فرایندهای خانواده (نزدیکی به والدین و تأیید همسال از سوی والدین) و خودناتوانسازی در نظر گرفته شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خودکارآمدی تحصیلی، خودناتوانسازی، فرایندهای خانواده، |
|
عنوان انگلیسی |
The Self-Handicapping Based on Family Processes: The Mediational Effect of Academic Self-Efficacy |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The present study examined the relations among family processes, academic self-efficacy, and self-handicapping. Three hundred and thirty five students (208 females,127 males) were selected by multistage random cluster sampling from Shiraz University. The participants completed the Adolescent Family Process Measure (Ozdemir, Vazsonyi & Cok, 2013), the Academic Self-efficacy Scale (Greene el al., 2004), and the Self-handicapping Scale (Jones & Rhodewalt, 1979). The results of simultaneous regression analysis indicated that a) dimensions of family processes (closeness and peer approval) predicted self-handicapping negatively, b) dimensions of family processes (closeness and peer approval) predicted self-efficacy positively, c) self-efficacy predicted self-handicapping negatively. The findings suggested that academic self-efficacy could be regarded as a mediator between family processes (closeness and peer approval) and self-handicapping. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
academic self-efficacy, family processes, self-handicapping |
|
نویسندگان مقاله |
مینا مهبد | دانشجوی دکتری دانشگاه شیراز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
راضیه شیخ الاسلامی | دانشیار دانشگاه شیراز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jip.azad.ac.ir/article_513096_421c3a789e8c3e6837b4b9b8cb56c7dd.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|