روانشناسی تحولی، جلد ۱۱، شماره ۴۴، صفحات ۳۶۶-۳۵۷

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی درمانگری فراشناختی با شناخت درمانگری در کاهش اضطراب امتحان
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی درمانگری فراشناختی با شناخت درمانگری در کاهش اضطراب امتحان انجام گرفت. روش پژوهش شبه‎ تجربی با طرح پیش‎آزمون‎ـ‎پس‎آزمون با گروه گواه بود. از بین دانشجویان دختر مقطع کارشناسی ارشد خوابگاه­های دانشگاه تربیت مدرس 15 نفر به شیوه در‌دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در سه گروه درمانگری فراشناختی، شناختی و گواه (در هر گروه 5 نفر) قرار گرفتند. گروه­های آزمایشی در خلال هشت جلسه تحت مداخله درمانگری قرار گرفتند. سیاهه اضطراب امتحان اسپیلبرگر (1980) قبل و بعد از مداخله توسط افراد سه گروه تکمیل شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان دادند گروه­ها تفاوت معناداری در کاهش اضطراب امتحان داشتند، در حالی‎که نتایج حاصل از آزمون حداقل تفاوت معنادار حاکی از یکسان بودن اثربخشی درمانگری فراشناختی و درمانگری شناختی در کاهش اضطراب امتحان بود. اما هر دو گروه فراشناختی و شناختی نسبت به گروه گواه کاهش بیشتری در اضطراب امتحان نشان دادند. با توجه به شیوع اضطراب امتحان استفاده از روی‎آورد‎ی تلفیقی از درمانگری‏های موجود (شناختی‎ـ‎فراشناختی) می‏تواند بسیار مؤثر واقع شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Metacognitive Therapy Compared with Cognitive Therapy in Reducing Test Anxiety
چکیده انگلیسی مقاله This study was conducted to compare the effectiveness of meta-cognitive therapy and cognitive therapy in reducing test anxiety. The study design was quasi-experimental with pre-test and post-test control group. Fifteen graduate female students living in Tarbiat Modares University dormitories were selected by convenient sampling method. The participants were randomly assigned to three groups of meta-cognitive therapy, cognitive and control groups (five students per group). The experimental groups received eight sessions of meta-cognition and cognition therapies. The Spielberger Anxiety Inventory (1980) was used as pre-test and post-test measure. The results of covariance analysis indicated that the groups had significant differences in reducing test anxiety. The results of LSD post hoc tests indicated that the effectiveness of meta-cognitive therapy in reducing test anxiety is the same as cognitive therapy. Both meta-cognitive and cognitive therapy groups showed greater reduction in test anxiety than the control group. Given the prevalence of test anxiety, using a combination of existing therapies (cognitive and meta-cognitive) may be a very effective treatment approach.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فهیمه قهوه چی الحسینی |
کارشناس ارشد روان شناسی-مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله عج
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات علوم رفتاری

علی فتحی آشتیانی | fathi ashtiani
استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله عج

مجتبی ساتکین |
کارشناس ارشد روان شناسی-مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله عج
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات علوم رفتاری


نشانی اینترنتی http://jip.azad.ac.ir/article_513093_6dc6ebd53eb143de2c189c1d1734ea88.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات