|
روانشناسی تحولی، جلد ۱۲، شماره ۴۵، صفحات ۷۳-۶۱
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه بین ادراک محیط یادگیری و فرسودگی تحصیلی از طریق واسطهگری ذهنآگاهی: مدلیابی ساختاری |
|
چکیده فارسی مقاله |
پژوهش حاضر با هدف شناخت رابطه ساختاری ادراک محیط یادگیری بر فرسودگی تحصیلی از طریق نقش واسطهای ذهنآگاهی انجام شد. 305 دانشآموز دختر مقطع متوسطه دبیرستانهای شهر یاسوج در سال تحصیلی93-92 با روش نمونهبرداری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامه ادراک محیط یادگیری سوئینی و دیگران (1994)، مقیاس ذهنآگاهی تورنتو (2006)، پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و دیگران (2007) پاسخ دادند. نتایج تحلیل مسیر از نوع مدلیابی معادلات ساختاری نشان دادند مدل پیشنهادی با دادههای این پژوهش برازش مناسبی دارد و اثر مستقیم ادراک محیط یادگیری بر فرسودگی تحصیلی، ذهنآگاهی بر فرسودگی تحصیلی و ادراک محیط یادگیری بر ذهنآگاهی تایید شد. همچنین مدل نشان داد ادراک محیط یادگیری با واسطه ذهنآگاهی بر فرسودگی تحصیلی اثر اندکی دارد. این نتایج بیانگر آن است که ادراک محیط یادگیری به صورت درگیر بودن دانشآموز در امر یادگیری، داشتن حس مالکیت در بحث کلاسی و انجام تکالیف به صورت مؤثر، میتواند منجر به ارتقای فرایندهای فراشناختی و حضور آگاهانه ذهن دانشآموز شود. امری که به نوبه خود با تجهیز دانشآموز به افزایش ظرفیت توجه و انعطافپذیری و پذیرش خود، مانع فرسودگی تحصیلی میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ادراک محیط یادگیری، ذهنآگاهی، فرسودگی تحصیلی، |
|
عنوان انگلیسی |
Mindfulness in the Relationship between Perception of Learning Environment and Academic Burnout: Structural Equation Modeling |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The aim of this study was to investigate the structural relationship between perception of learning environment and academic burnout through mindfulness. Three hundred and five female students were selected from Yasuj high schools using multi-stage random sampling. The participants completed the Perception of Learning Environment (Sweeney, Sorensen, & Kemis, 1994), the Toronto Mindfulness Scale (2006), the Academic Burnout Questionnaire (Breso, Salanova & Schoufeli, 2007). The results indicated that the model had a good fitness with the data. There were direct effects of perception of learning environment on academic burnout, mindfulness on academic burnout, and perception of learning environment on mindfulness. The perception of learning environment had a slight effect on academic burnout through mindfulness. The findings suggested that perceptions of learning environment enhance meta-cognitive processes and the conscious mind by making students to engage in learning, having a sense of ownership in the classroom and doing homework effectively. Thus, increasing capacity of attention, flexibility and acceptance prevent academic burnout. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سمیه حسن نیا | دانشجوی دکتری دانشگاه شیراز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
محبوبه فولادچنگ | دانشگاه شیراز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jip.azad.ac.ir/article_515876_af14ade20ada46ba699cbb84fad10b72.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|