روانشناسی تحولی، جلد ۱۲، شماره ۴۵، صفحات ۴۹-۳۷

عنوان فارسی اثربخشی درمانگری شناختی‎ـ‎رفتاری مبتنی بر برنامه مقابله‎ای کندال بر اختلال‌های اضطرابی: یک روی‎آورد فراتشخیصی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمانگری شناختی‌ـ‌رفتاری مبتنی بر برنامه مقابله‎ای کندال بر کاهش برخی از نشانگان همراه در کودکان 8 تا 10 ساله ایرانی مبتلا به اضطراب صورت گرفته است. این پژوهش، بر اساس یک طرح شبه‌تجربی پیش‌آزمون‌ـ‌پس‌آزمون با گروه گواه انجام شده است. نمونه پژوهش شامل 20 کودک 8 تا 10 ساله با تشخیص یک یا چند مورد از اختلال‌های اضطراب فراگیر، اضطراب جدایی یا اضطراب اجتماعی است که با روش نمونه‌برداری در دسترس هدفمند انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه 10 نفری (گروه درمانگری و گروه گواه) جایگزین شدند. مداخله درمانگری مبتنی بر برنامه شناختی‎ـ‎رفتاری انفرادی مقابله‎ای کندال به مدت 16 جلسه برای شرکت‌کنندگان گروه درمانگری اجرا شد. داده‌های پژوهش با استفاده از فهرست مشکلات رفتاری کودک (CBCL؛ آشنباخ، 1991) گردآوری و از طریق آزمون من‌ویتنی و آزمون فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد درمانگری شناختی‎ـ‎رفتاری مقابله‎ای کندال، برخی نشانگان درونی‌سازی و برونی‌سازی را در گروه درمانگری در مقایسه با گروه گواه به طورمعناداری کاهش داده که در پیگیری‌های یک و نیم ماهه و سه ماهه نیز تداوم داشته است. با استفاده از نتایج پژوهش حاضر می‌توان نتیجه گرفت درمانگری شناختی رفتاری‎ـ‎مقابله‎ای کندال علاوه بر کاهش نشانگان درونی‌سازی، نشانگان برونی‌سازی کودکان 8 تا 10 ساله ایرانی مبتلا به اضطراب را نیز کاهش داده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Cognitive Behavior Treatment Based on Kendall's Coping Program on Anxiety Disorders: A Transdiagnostic Approach
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to investigate the efficacy of cognitive behavioral treatment based on Kendall's Coping Program on reduction of some co-occurrence symptoms among 8-10 years old children with anxiety. The study design was quasi-experimental with pretest-posttest control group. The sample consisted of 20 children 8 to 10 year-old with diagnoses of generalized anxiety disorder, separation anxiety disorder and/or social anxiety disorder. The participants were selected using goal directed sampling and assigned randomly into two groups (cognitive behavioral treatment and waiting list group). The experimental group received 16 sessions of cognitive behavioral treatment based on Kendall's Coping Program. The data were gathered by the Child Behavior Checklist (CBCL; Achenbach, 1991). The Mann-Whitney U and Friedman test were used to analyze the data. The results indicated that cognitive behavioral treatment based on Kendall's Coping Program reduced significantly some of the internalized and externalized symptoms in experimental group compared with the waiting list group. The results were maintained at 1/5 and 3 months follow up. The findings suggested that the cognitive behavioral treatment based on Kendall's Coping Program also reduced externalized symptoms of Iranian 8-10 year-old children in addition to reducing internalized symptoms.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فیروزه ضرغامی |
کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

لیلا حیدری نسب |
دانشگاه شاهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)

محمدرضا شعیری | mohammad reza
دانشگاه شاهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)

زهرا شهریور |
دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jip.azad.ac.ir/article_515874_7790b065452e945a33040ef4d5da3e1d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات