روانشناسی تحولی، جلد ۱۲، شماره ۴۵، صفحات ۱۴-۳

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مهارت‌های حل مسئله بر تعامل والد-کودک
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر‌بخشی آموزش حل مسئله بر رابطه والد-کودک اجرا شد. این پژوهش از نوع شبه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون تک گروهی بود.گروه نمونه شامل 61 نفر از مادران کودکان 4 تا 7 سال بود. مهارت‌های حل مسئله طی 9 جلسه دو ساعته در طول 9 هفته (هر هفته یک جلسه) توسط مجریان آموزش‌دیده اجرا شد. برای ارزیابی اثربخشی برنامه آموزشی، مقیاس ارزیابی رابطه مادر-‌کودک (رابرت، 1961) مورد استفاده قرار گرفت. به منظور تحلیل یافته‌های پژوهش از روش اندازه‌گیری مکرر استفاده شد. یافته‎ها نشان دادند کارگاه تربیت کودک اندیشمند کاهش بیش‌حمایتگری، کاهش طرد فرزند و افزایش پذیرش فرزند و بهبود رابطه مادر-کودک را در پی داشته است. با این وجود تحلیل یافته‌ها، تفاوت معناداری را در زمینه مؤلفه سهل‌گیری نشان ندادند. با توجه به نتایج این پژوهش و اهمیت نقش والدین در تحول و اجتماعی ‌شدن کودکان می‌توان دریافت آموزش مهارت‌های حل مسئله بهبود تعامل‎های بین افراد خانواده به ویژه والدین و فرزندان را در پی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Problem Solving Skills Training on Parent-Child Interaction
چکیده انگلیسی مقاله aim of the present study was to examine the efficacy of problem-solving skills training in parent-child relationships. The study design was quasi-experimental pre-test and post-test without control group. The sample consisted of 61 mothers of children ages between 4 and 7 years. Trained psychologists conducted the problem solving skills training two hours a session for nine weeks (one session per week). To evaluate the effectiveness of the training, the Mother-Child Relationship Evaluation Scale (Robert, 1961) was used. Repeated measurement procedure was used to analyze the data. The results indicated that the Raising a Thinking Child workshops decreased over-protectiveness and child rejection, and increased acceptance and improved mother-child relationships. There was not any significant difference in over-indulgence. Given the important role parents play in the development and socialization of children and the findings of this study, it can be concluded that problem-solving skills training will improve the interactions among family members, especially between parents and children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محسن شکوهی یکتا |
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

علی شریفی |
دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

نگین معتمد یگانه |
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jip.azad.ac.ir/article_515870_505ee0ee09d22d34331f8811cd59d03d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات