روانشناسی تحولی، جلد ۱۲، شماره ۴۶، صفحات ۱۹۷-۱۸۷

عنوان فارسی ساخت و هنجاریابی آزمون سازش‌یافتگی تحصیلی برای دانشجویان
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر به منظور ساخت آزمون سنجش سازش‌یافتگی تحصیلی دانشجویان انجام شد. مجموعه‌ای با 152 مادّه در شش زیرمقیاس شامل سازش‌یافتگی با دانشگاه، سازش‌یافتگی با رشته تحصیلی، سازش‌یافتگی اجتماعی و بین فردی، سازش‌یافتگی عاطفی، سازش‌یافتگی با مهارت‎های تحصیلی، و خودیابی و هدفمندی تهیه شد. از بین دانشجویان شهر قزوین، 411 نفر با روش نمونه‎برداری طبقه‎ای انتخاب شدند و به این آزمون پاسخ دادند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، مادّه‎های مربوط به زیرمقیاس‎ها را تأییدکرد. افزون بر آن مشخص شد که بین مادّه‎های یک عامل با مادّه‎های عامل‌های دیگر، همبستگی بالایی وجود ندارد و این عوامل تا حدّ زیادی مستقل از یکدیگر هستند. اعتبار آزمون با استفاده از روش آلفای کرونباخ 948/0 به دست آمد. پس از حذف برخی از مادّه‎ها، نسخه نهایی این آزمون با 138 مادّه تهیه شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آزمون سازش‌یافتگی تحصیلی، ساخت، هنجاریابی،

عنوان انگلیسی Construction and Normalization of Academic Adjustment of Students
چکیده انگلیسی مقاله The present study aimed to construct a test to assess students’academic adjustment. A set of 152 items were generated with six subscales including type of university, field of study, social and interpersonal skills, emotional and academic adjustments, self-discovery, and objective oriented. Four hundred and eleven college students were selected by stratified sampling from city of Ghazvin. The participants completed the 152 items questionnaire. The results of exploratory and confirmatory factor analysis indicated that items within each subscale were highly correlated with each other. Additionally, the items within each subscale had low correlation with items of other subscales which indicated high independence of subscales.The reliability of the test using Cronbach’s Alpha was 0.94. The final version of the test consisted of 138 items after removing items with low and double loading.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Academic Adjustment Test, Construction, norm assessment

نویسندگان مقاله ثریا حمیلی |
کارشناس ارشد روان شناسی عمومی

عبدالجواد احمدی |
استادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بین المللی امام خمینی (Imam khomeini international university)

سید علی محمد موسوی | s a m
استادیار دانشگاه بین المللی امام خمینی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بین المللی امام خمینی (Imam khomeini international university)

مریم غفوریان |
دانشجوی دکتری دانشگاه بین المللی امام خمینی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بین المللی امام خمینی (Imam khomeini international university)


نشانی اینترنتی http://jip.azad.ac.ir/article_518894_83b34914b76907bf3916a25faee724ea.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات