|
روانشناسی تحولی، جلد ۱۲، شماره ۴۶، صفحات ۱۸۷-۱۷۳
|
|
|
عنوان فارسی |
مشکلات درونیسازیشده و برونیسازیشده درکودکان: ترتیب تولد و فاصله سنی |
|
چکیده فارسی مقاله |
پژوهش حاضر از نوع علّیـمقایسهای بود که با هدف مقایسه مشکلات رفتاری درونی و برونیسازیشده کودکان با توجه به فاصله سنی و ترتیب تولد انجام گرفت. نمونه مورد پژوهش را 536 دانشآموز دوره ابتدایی شهرستان یزد به همراه والدینشان تشکیل دادند که به روش نمونهبرداری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. از سیاهه رفتاری کودکان (CBCL؛ آشنباخ و رسکورلا، 2001)، به همراه فرم اطلاعات جمعیتشناختی محققساخته برای جمعآوری دادهها استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس دوراهه نشان دادند فاصله سنی و ترتیب تولد فرزندان تأثیر معناداری بر مشکلات برونیسازیشده کودکان دارد. نتایج نشان دادند کودکانی که تفاوت سنی آنها با خواهر/برادرشان، کمتر از دو سال است، بیشترین میزان مشکلات برونیسازیشده را نشان میدهند. همچنین، فرزندانی که رتبه تولد آنها چهارم به بعد یا رتبه اول در خانوادهاند، به ترتیب بیشترین میانگین مشکلات برونیسازیشده را نشان دادند. طبق یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که تفاوت سنی دو تا سه سال بین دو فرزند فاصله مناسبی است و خانوادههایی که سه فرزند دارند، میانگین مشکلات رفتاری کودکان آنها کمتر از سایر گروهها است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Internalizing and Externalizing Behavioral Problems in Children: Birth Order and Age Spacing |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This causal-comparative study aimed to compare the children’s internalizing and externalizing behavioral problems in terms of birth order and age spacing. Five hundred and thirty six elementary students and their parents were selected by multistage random cluster sampling from city of Yazd. The Child Behavior Checklist (CBCL; Achenbach & Rescorla, 2001) and a demographic information form were used in the study. The results of the two-way analysis of variance indicated that the age spacing between siblings and birth order had significant impact on externalizing behavioral problems. The children with under two years age space had most problems of externalization. Furthermore, the fourth-born child onward and the firstborn child had the highest scores of externalizing problems, respectively. The findings suggested that 2-3 years of age space was appropriate and the behavioral problems of children in families with three children were lower than other groups. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سید عباس ساطوزبان | seyed abbas ساطوزبان دانشجوی دکتری مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی سازمان اصلی تایید شده: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
عباسعلی هراتیان | کارشناس ارشد روان شناسی خانواده
کارینه طهماسیان | استادیار دانشگاه شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
محمدرضا احمدی | mohammad reza استادیار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی سازمان اصلی تایید شده: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jip.azad.ac.ir/article_518893_6b6e932ba057811010ec0f54270a9c18.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|