|
روانشناسی تحولی، جلد ۱۲، شماره ۴۶، صفحات ۱۷۲-۱۶۵
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر آموزش و تقویت بر تصمیمگیری کودکان پیشدبستانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش و تقویت بر تصمیمگیری کودکان پیش دبستانی بود. شرکتکنندگان پژوهش 94 کودک 4 تا 6 ساله (48 پسر ،46 دختر) بودند که از پیش دبستانهای شهر شیراز انتخاب شدند. ابتدا هوش هر کودک توسط فرم انطباقیافته کوتاه مقیاس هوش وکسلر (رضویه و شهیم، 1387) کودکان پیشدبستانی اندازهگیری شد. سپس هر یک از شرکتکنندگان به صورت تصادفی در سه گروه آموزش، تقویت و کنترل قرار گرفتند و به تکلیف تصمیمگیری (هاوز، 2003) پاسخ دادند. نتایج نشان دادند تصمیمگیری درگروه آموزش، نسبت به دو گروه دیگر بیشتر مبتنی بر عناصر مهم و کلیدی بود. همچنین یافتهها حاکی از نقش تعدیلکننده متغیر سن در تأثیر آموزش بر راهبردهای تصمیمگیری کودکان بود. در مجموع، نتایج پژوهش شواهد مطلوبی فراهم کردند که از طریق راهبردهای مناسب آموزشی میتوان فرایند تصمیمگیری در کودکان را ارتقا داد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تصمیم گیری، آموزش، تقویت، سن، هوش، |
|
عنوان انگلیسی |
The Effects of Instruction and Reinforcement on Preschool Children's Decision-Making |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The present study investigated the effects of instruction and reinforcement on preschool children's decision making. The participants were 94 children(48 boys , 46 girls) ages between 4 and 6 years selected from preschools of Shiraz. In the first phase, the Iranian Adapted Pre-school Short Form of Wechsler Intelligence Scale (Razavieh and Shahim, 2008) administered to participants. Then, the participants were assigned randomly into instruction, reinforcement and control groups and completed the Decision Making Task (Howse, 2003). The results indicated that children who were in the instruction group performed better in their decision making in comparison with reinforcement and control groups. The age moderated the effect of instruction on decision making strategies. The findings suggested that appropriate teaching strategies may promote preschool children’s decision making. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
بهرام جوکار | دانشیار دانشگاه شیراز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
حمیرا سپاسیان | کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jip.azad.ac.ir/article_518892_5c3d5c9e4a48e4de144028c97506255c.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|