روانشناسی تحولی، جلد ۱۲، شماره ۴۶، صفحات ۱۷۲-۱۶۵

عنوان فارسی تأثیر آموزش و تقویت بر تصمیم‎گیری کودکان پیش‌دبستانی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر آموزش و تقویت بر تصمیم‏گیری کودکان پیش دبستانی بود. شرکت‌کنندگان پژوهش 94 کودک 4 تا 6 ساله (48 پسر ،46 دختر) بودند که از پیش دبستان‏های شهر شیراز انتخاب شدند. ابتدا هوش هر کودک توسط فرم انطباق‌یافته کوتاه مقیاس هوش وکسلر (رضویه و شهیم، 1387) کودکان پیش‌دبستانی اندازه‌گیری شد. سپس هر یک از شرکت‏کنندگان به صورت تصادفی در سه گروه آموزش، تقویت و کنترل قرار گرفتند و به تکلیف تصمیم‏گیری (هاوز، 2003) پاسخ دادند. نتایج نشان دادند تصمیم‏گیری درگروه آموزش، نسبت به دو گروه دیگر بیشتر مبتنی بر عناصر مهم و کلیدی بود. همچنین یافته‏ها حاکی از نقش تعدیل‏کننده متغیر سن در تأثیر آموزش بر راهبردهای تصمیم‏گیری کودکان بود. در مجموع، نتایج پژوهش شواهد مطلوبی فراهم کردند که از طریق راهبردهای مناسب آموزشی می‏توان فرایند تصمیم‏گیری در کودکان را ارتقا داد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تصمیم گیری، آموزش، تقویت، سن، هوش،

عنوان انگلیسی The Effects of Instruction and Reinforcement on Preschool Children's Decision-Making
چکیده انگلیسی مقاله The present study investigated the effects of instruction and reinforcement on preschool children's decision making. The participants were 94 children(48 boys , 46 girls) ages between 4 and 6 years selected from preschools of Shiraz. In the first phase, the Iranian Adapted Pre-school Short Form of Wechsler Intelligence Scale (Razavieh and Shahim, 2008) administered to participants. Then, the participants were assigned randomly into instruction, reinforcement and control groups and completed the Decision Making Task (Howse, 2003). The results indicated that children who were in the instruction group performed better in their decision making in comparison with reinforcement and control groups. The age moderated the effect of instruction on decision making strategies. The findings suggested that appropriate teaching strategies may promote preschool children’s decision making.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بهرام جوکار |
دانشیار دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

حمیرا سپاسیان |
کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی


نشانی اینترنتی http://jip.azad.ac.ir/article_518892_5c3d5c9e4a48e4de144028c97506255c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات