روانشناسی تحولی، جلد ۱۲، شماره ۴۷، صفحات ۲۸۸-۲۸۱

عنوان فارسی اثربخشی آموزش فنون دلبستگی پیش از زایمان بر دلبستگی مادر به جنین
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش برنامه دلبستگی پیش از زایمان بر دلبستگی مادر به جنین انجام شد. با روش نمونه‎برداری در دسترس، 30 زن باردار که از ابتدای فروردین تا اردیبهشت 93 به بیمارستان صارم مراجعه کرده‌ بودند، به عنوان نمونه انتخاب شدند. ازجمله ملاک‌های ورود افراد به این پژوهش سن بارداری 6 تا 9ماه بود. این گروه به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه تقسیم شدند. طرح پژوهش حاضر از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. برای جمع‌آوری داده‌ها از مقیاس دلبستگی مادر به جنین (کرانلی، 1981) استفاده شد. گروه آزمایش در هشت جلسه یک ساعته هفته‌ای یک بار، تحت آموزش مهارت‌های دلبستگی قرار گرفتند. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان دادند آموزش برنامه دلبستگی پیش از زایمان منجر به افزایش دلبستگی مادر به جنین شده است. با توجه به اهمیت دلبستگی پیش از زایمان بر دلبستگی مادران به جنین­ در دوران بارداری، می­توان با آموزش این فنون بستر لازم برای افزایش دلبستگی مادرانه را فراهم کرد. .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دلبستگی به جنین، آموزش زنان باردار، راهبردهای دلبستگی،

عنوان انگلیسی Efficacy of Maternal Fetal Attachment Techniques on Enhancing Mother's Attachment to the Fetus
چکیده انگلیسی مقاله The present study aimed to examine the efficacy of Prenatal Attachment Techniques training on mothers' attachment to the fetus. The sample consisted of 30 pregnant women who were referred to the Sarem Hospital in Tehran, Iran between April and May, 2014. Among the inclusion criteria was a gestational age of 6-9 months. Thirty participants were randomly assigned to either experimental or control group. The study design was a pretest-posttest control group. Data were collected using the Cranley Mother-Fetus Attachment Scale (1981). The experimental group receivedthe attachment skills in eight one hour sessions once a week. Data were analyzed using Multivariate Analysis of Covariance. The results indicated that prenatal attachment education program increased mother attachment to the fetus. Given the effectiveness of learning prenatal fetal attachment techniques on attachment of pregnant mothers to their fetuses, educating these techniques may lay the ground for improvement of maternal attachment
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سعید سجادی اناری | sajjadi anari
کارشناسی ارشد مشاوره خانواده

کیانوش زهراکار |
استادیار دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

فرشاد محسن زاده |
استادیار دانشگاه خوارزمی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)

مژگان کرم نیا | karam nia
متخصص زنان و زایمان عضو مرکز تحقیقات سلولی-مولکولی و سلول های بنیادی صارم

محسن شکوهی یکتا |
دانشیار دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

ثریا علوی نژاد |
کارشناسی ارشد مشاوره


نشانی اینترنتی http://jip.azad.ac.ir/article_522547_c15b28e964cb43cce3afb77f4218c99b.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات