روانشناسی تحولی، جلد ۱۲، شماره ۴۷، صفحات ۲۶۳-۲۵۱

عنوان فارسی دلبستگی و پیامدهای تحولی: نقش بازنمایی‌های ذهنی در ‌پیش‌بینی مشکلات ‌درونی‌سازی و ‌برونی‌سازی کودکان پیش‌دبستانی
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش تعیین نقش بازنمایی‌های ذهنی در ‌پیش‌بینی مشکلات درونی‎سازی و برونی‎سازی در کودکان پیش‌دبستانی بود. نمونه پژوهش شامل 75 کودک 4 تا 6 ساله (52 دختر ، 23 پسر) بود که از شش مهدکودک به روش خوشه‎ای چندمرحله‎ای در تهران انتخاب شدند. مادران فهرست رفتاری کودک (آشنباخ و رسکولا، 2001) را تکمیل کردند و بازنمایی‌های ذهنی کودکان نیز به وسیله مجموعه داستان‎های مک‎آرتور (امد، ولف و اپنهایم، 2003) ارزیابی شد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان دادند بازنمایی‎های ذهنی منفی از خود، موضوع‎های اخلاقی، روابط همدلانه، هیجان منفی و تعارض کلامی مهم‌ترین پیش‌بینی‌کننده‌های مشکلات ‌درونی‌سازی و بازنمایی‌های ذهنی پرخاشگری، تعارض کلامی و بازنمایی منفی از والدین مهم‌ترین پیش‌بینی‌کننده‌های مشکلات ‌برونی‌سازی در کودکان است. یافته‌های پژوهش همسو با نظریه دلبستگی نشان دادند مدل‎های کاری درونی کودک می‌تواند مکانیزم اثرتعامل والد‎ـ‎کودکبر پیامدهای تحولی باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Attachment and Developmental Outcomes: The Role of Mental Representations in Predicting Internalizing and Externalizing Problems in Preschool Children
چکیده انگلیسی مقاله  The purpose of this study was to investigate the role of mental representation in predicting the internalizing and externalizing problems in preschool children. The sample consisted of 75 children (52 girls, 23 boys) between 4 and 6 years. The participants were selected by multistage cluster sampling from 6 nursery school of Tehran, Iran. The mothers completed the Child Behavioral Checklist (Achenbach & Rescorla, 2001). The mental representations of children were assessed by the McArthur Story Stem Battery (Emde, Wolf & Oppenheim, 2003). The results of step by step regression indicated that negative representation of self, moral issues, empathic relations, negative emotion and verbal conflict were the most important predictors of internalizing and the representations of aggression, verbal conflict and negative representation of parents were the most determinant predictors of externalizing problem. The findings were consistent with attachment theory, suggesting internal working models can be considered as a mechanism between child-parent interaction and developmental outcomes.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله پریسا سادات سیدموسوی | parisa sadat
استادیار پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

ثنا نوری مقدم | nouri moqadam
دانشجوی دکتری روان شناسی دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://jip.azad.ac.ir/article_522545_776dc2c9d320a725473afbb793be86eb.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات