مطالعات پژوهشی راهور، جلد ۱۳۹۷، شماره ۲۶، صفحات ۱۳۱-۱۵۸

عنوان فارسی تحلیل فضایی احتمال وقوع دید در حمل‌ونقل جاده‌ای با تأکید بر مؤلفه‌های اقلیمی (موردمطالعه: استان‌های آذربایجان شرقی و غربی)
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: تصادفات جاده‌ای یکی از اصلی‌ترین عوامل مرگ‌ومیر و صدمات شدید جانی و مالی محسوب می‌شود. عوامل متعددی در وقوع تصادفات جاده‌ای نقش دارند؛ یکی از این عوامل، متغیرهای محیطی و اقلیمی می‌باشد. از مهم‌ترین مخاطرات جوّی که شرایط نامطلوبی را برای رانندگان ایجاد می‌کند، محدودیت میدان دید می‌باشد که در اثر ریزش برف و باران، وقوع مه و طوفان‌های همراه با گردوخاک اتفاق می‌افتد. معمولاً ریزش برف و به‌دنبال آن، یخ‌بندان در مقایسه با وقوع مه، خطرات بیشتری را برای رانندگان ایجاد می‌کند؛ با این تفاوت که وقوع برف و یخ‌بندان را می‌توان با احتمال، پیش‌بینی نمود و حتی در صورت نیاز با تجهیزاتی چون برف‌روب‌ها و نمک‌پاش‌ها می‌توان آن‌ها را کنترل کرد؛ اما مه از بلایای جوّی است که پیش‌بینی آن بسیار مشکل است و علت آن نیز تغییراتی زمانی و مکانی این پدیدۀ جوّی می‌باشد. مه ازجمله پدیده‌های جوّی است که به‌طور مستقیم و بی‌واسطه بر ایمنی حمل‌ونقل تأثیر می‌گذارد؛ لذا هدف از این مطالعه، ارزیابی احتمالات وقوع محدودیت دید در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی در جهت مدیریت ایمنی و کاهش سوانح جاده‌ای می‌باشد. روش پژوهش‌: در این پژوهش‌ به‌منظور بررسی و مطالعۀ احتمالات وقوع محدودیت دید و تأثیر آن بر ایمنی حمل‌ونقل، داده‌های هواشناسی مربوط به میدان دید در طی دورۀ آماری 20 ساله (1991 تا 2010) و برای 13 ایستگاه سینوپتیک واقع در منطقۀ موردمطالعه از سازمان هواشناسی کشور دریافت گردید. سپس با استفاده از روش‌های آماری، روزهای با دید کمتر از 3000 متر در این ایستگاه‌ها موردمطالعه قرار گرفته و احتمالات وقوع مربوطه استخراج شد. یافته‌ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بیشترین احتمال وقوع میدان دید کمتر از 3000 متر در ماه‌های آذر، دی و بهمن و با احتمال 10 تا 40 درصد و کمترین احتمال وقوع در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور با احتمال وقوع 0 تا 5 درصد اتفاق می‌افتد. در حالت کلی نیز بیشترین احتمال وقوع میدان دید کمتر از 3000 متر در طول سال مربوط به ایستگاه‌های تبریز و سردشت و کمترین احتمال وقوع مربوط به ایستگاه‌های میانه، جلفا و تکاب می‌باشد. نتیجه‌گیری: باتوجه به اینکهمحدودیت دید به‌ویژه در اثر وقوع مه غلیظ با کاهش سرعت حجم ترافیک در جاده‌ها و افزایش خطر بروز تصادفات جاده‌ای همراه است، پیشنهاد می‌گردد که ضمن افزایش تعداد ایستگاه‌های هواشناسی در مسیر جاده‌های کوهستانی و مه‌خیز کشور، نسبت به تهیۀ اطلس جامع ملی از مؤلفه‌های اقلیمی تأثیرگذار بر حمل‌ونقل جاده‌ای اقدام گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Spatial Analysis of the vision occurrence possibility in Road Transport with Emphasis on Climate Parameters: Case Study of East and West Azarbaijan Provinces
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Road accidents are one of the main causes of mortality and severe financial and physical injuries. There are many factors in their occurrence. One of these factors is the environmental and climate variables. One of the most important atmospheric hazards that causes bad conditions for drivers, is limitation of field of vision, which occurs due to falling snow and rain, occurrence of fog and storm with dust. Usually, falling snow and subsequently frost, in comparison with the occurrence of the fog, create more risks for drivers, With the difference that the occurrence of snow and ice can be predicted with probability, and even if necessary, they can be controlled with equipment such as grenades and sprayers. But the fog is from atmospheric disasters, which is very difficult to predict, due to the time and place variations of this atmospheric phenomenon. Fog is one of the atmospheric phenomena that directly and immediately affects transport safety, Therefore, the purpose of this study is to evaluate the probability of occurrence of visual limitation in East and West Azarbaijan provinces in order to manage safety and reduce road accidents.   Method: In this study, the weather data related to the field of vision during the 20 years statistical period (1991-2010) and for the 13 synoptic stations located in the study area were obtained from the Meteorological Organization of the country, in order to investigate and study the occurrence probability of vision limitation and its effect on transport safety. Then, using statistical methods was studied days with a vision of less than 3000 meters in these stations and were extracted the probabilities of the relevant occurrence.     Findings: The results of this study showed that the most probability occurrence of the field of vision of less than 3000 meters occurse in December, january and February months with a probability of 10 to 40 percent, and the least probability of  occurrence occurs in the months of July, August and September with a probability of occurrence of 0 to 5 percent. In general, the most occurrence probability of the field of vision of less than 3000 meters during the year is related to Tabriz and Sardasht stations, and the least occurrence probability is related to the stations of Mianeh, Jolfa and Takab. Conclusion: given that the limitation of vision, especially due to the occurrence of heavy fog, is associated with a reduction in traffic volume speed on the road and an increased risk of road accidents, It is suggested that, while increasing the number of meteorological stations on the mountainous and foggy roads route of the country, It is recommended to prepare a national comprehensive Atlas of climate parameters affecting road transport.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://talar.jrl.police.ir/article_91357_8c006cb58793bdba76dcaea2e83a3626.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1203/article-1203-1796307.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات