روانشناسی بالینی، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۵۳-۶۴

عنوان فارسی اثر بخشی آموزش خود- دلسوزی شناختی و درمان متمرکز بر هیجان بر بهبود کیفیت زندگی دانش آموزان مبتلا به افسردگی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش خود- دلسوزی شناختی و درمان متمرکز بر هیجان بر بهبود کیفیت زندگی دانش‌آموزان مبتلا به افسردگی انجام شده است. روش: طرح پژوهش حاضر آزمایشی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه گواه بود. نمونه آماری شامل تعداد 48 نفر از دانش آموزان افسرده مراجعه کننده به مراکز مشاوره آموزش و پرورش شهر نوشهر با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و در گروههای آزمایش (خود-دلسوزی شناختی و درمان متمرکز بر هیجان) و کنترل گمارده شدند. ابزار های مورد استفاده در پژوهش حاضر، شامل پرسشنامه افسردگی و کیفیت زندگی بود. یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که آموزش خود-دلسوزی شناختی و درمان متمرکز بر هیجان در گروه آزمایش، در مقایسه با گروه کنترل در بهبود کیفیت زندگی دانش آموزان افسرده مؤثر بود. همچنین آموزش خود -دلسوزی شناختی درمقایسه با درمان متمرکز بر هیجان، بر بهبود افسردگی دانش آموزان افسرده مؤثرتر بود. نتیجه گیری: بر اساس یافته ها، می توان گفت که آموزش خود-دلسوزی عامل تأثیرگذار مهمی بر کیفیت زندگی و افسردگی می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Cognitive Self-Compassion Training and Emotion-Focused Therapy on Quality of Life with Depression Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The aim of present research was examined the effectiveness of cognitive self-compassion training and emotion-focused therapy on quality of life in students with depression disorder. Method: This study deign was experimental with pre-test, post test using two experimental and one control groups. The study population consisted of 48 depressed students who came to Now-Shahr Counseling Centers in Education were selected by simple random sampling and were assigned to experimental (cognitive self-compassion training and emotion-focused therapy) and control groups. The instrument were used in this study consisted of Depression and Quality of Life Inventory. Results: The results of multivariate analysis of variance showed that cognitive self-compassion training and emotion-focused therapy compared with the control group were affected on quality of life in students with depression disorder. Also cognitive self-compassion training compared with emotion-focused therapy and control group was more effective in improving depression in depressed students. Conclusion: Based on the research findings, these results illustrate that self-compassion training is an important factor for quality of life and depression.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رضا گل پور | r golpour
reza.golpour.ch@gmail.com


عباس ابوالقاسمی | a abolghasemi
abolghasemi_44@yahoo.com


بتول احدی | b ahadi
b.ahadi@yahoo.com


محمد نریمانی | m narimani
narimai@uma.ac.ir



نشانی اینترنتی http://jcp.semnan.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-247-60&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات