|
یافته، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۱۰۱-۱۱۲
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی اثربخشی نوروفیدبک همراه با تمرینهای شناختی رایانهای در بهبود حافظه فعال در بزرگسالان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: اختلال نقص توجه/بیش فعالی، یکی از اختلالات روانشناختی شایع در افراد میباشد که از کودکی تا بزرگسالی تداوم مییابد و در ابعاد مختلفی از زندگی فرد، نظیر زندگی شخصی، اجتماعی، حرفهای، کارکرد اجرایی نظیر حافظه فعال اختلال ایجاد میکند. مطالعات متعددی نشان دهنده ارتباط نزدیک نقایص حافظه فعال و اختلال نقص توجه/بیش فعالی بوده است. با توجه به فقدان مطالعه در خصوص اثربخشی نوروفیدبک در بهبود حافظه فعال در بزرگسالان دارای اختلال، این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی نوروفیدبک در حافظه فعال شکل گرفته است. مواد و روش ها: طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی، با پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل میباشد. جامعه آماری را بزرگسالان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی که به کلینیک آتیه در تهران مراجعه میکنند، تشکیل دادند؛ که از بین آنها پس از بررسی ملاکهای ورود و خروج، دو گروه آزمایشی و کنترل و در هر گروه 8 آزمودنی، بهطور تصادفی جایگزین گردیدند. ابزارهای پژوهش عبارتاند از پرسشنامه اضطراب بک، افسردگی بک، آزمون عملکرد پیوسته دیداری شنیداری رایانهای و آزمون علائم حیاتی سیستم عصبی مرکزی. اطلاعات، از طریق SPSS و با استفاده از روش آماری یومن ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین از آزمونهای تی مستقل، ویلکاکسون و کروسکال والیس نیز جهت نتایج تکمیلی استفاده شد. در این مطالعه پروتکل مورد استفاده، تقویت موج بتا در نقطهFZ میباشد. یافته ها: نتایج به دست آمده نشان داد که نوروفیدبک منجر به افزایش معنادار ظرفیت حافظه فعال در بزرگسالان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی گردید. بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده در این پژوهش که همسو با نتایج بسیاری از پژوهشهای صورت گرفته در این زمینه میباشد، نوروفیدبک، موجب افزایش فعالیت لوب فرونتال و همچنین فعال سازی مدارهای عصبی مربوط به کارکردهای اجرایی و حافظه فعال گردیده و موجب بهبود نقایص کارکردهای اجرایی و حافظه فعال در افراد دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی میگردد. در نتیجه، با توجه به اثر بخشی نوروفیدبک در بهبود حافظه فعال، استفاده از این روش برای درمانهای مشابه پیشنهاد میگردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The effectiveness of neurofeedback with computrized training in improving working memory in adults with attention deficit disorder/ hyperactivity |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background : Attention deficit / hyperactivity disorder, is a common psychological disorder in persons, that continues from childhood into adulthood and leads to problem in various aspects of their life, such as personal, social, professional, and executive function such as working memory. Several studies indicate a close relationship between working memory deficits and attention deficit / hyperactivity disorder. Given the lack of studies on the effectiveness of neurofeedback in improving working memory in adults with ADHD, this study was designed to evaluate the effectiveness of neurofeedback in working memory. Materials and Methods: Research design was experimental with pre-test and post-test and control group and carried out on adults with attention deficit / hyperactivity disorder referred to the Atieh clinic in Tehran .After reviewing inclusion and exclusion criteria,16 persons based on purposive sampling were selected in 2 groups of 8 cases as experimental and control groups. The research instruments were the Beck Anxiety Inventory, Beck Depression Inventory, Inventory adult attention deficit/ hyperactivity disorder of Barkley, vital cns test, auditory and visual integrated test signs. Data analysis, through SPSS software using U Mann-Whitney, was performed. The independent t-test, Wilcoxon and Kruskal-Wallis tests were used also for complementary results. The protocol used in this study, was increasing of beta waves on FZ. Results: The results showed that neurofeedback was led to a significant increase in working memory in experimental group. Conclusion: According to the results of this study, which is consistent with results of the researches done in this field, neurofeedback increases frontal lobe activity and activation of neural circuits involved in executive function and working memory, and improve executive function and working memory deficits in patients with attention deficit / hyperactivity disorder. As a result, given the efficacy of neurofeedback in improving working memory, using this method, is suggested for the same treatment. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
لیلا حیدری نسب | lila heydarinasab shahed university, tehran, iran گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)
اعظم سادات مدنی | azam sadat madani shahed university, tehran, iran دانشکده روانشناسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)
حمید یعقوبی | hamid yaghoubi shahed university, tehran, iran گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)
رضا رستمی | reza rostami tehran university, tehran, iran دانشکده روانشناسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)
رضا کاظمی | reza kazemi lorestan university, khoram abad, iran ، دانشکده روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه لرستان (Lorestan university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1693-23&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|