|
یافته، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۲۸-۴۱
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی موانع پژوهش از دیدگاه اساتید دانشگاه علوم پزشکی لرستان و ارتباط آن با عملکرد پژوهشی ایشان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: شناسایی نقاط ضعف پژوهش اولین گام برای سامان بخشیدن به پژوهش در جامعه است. چون عمده فعالیتهای پژوهشی توسط اعضای هیأت علمی دانشگاهها صورت میگیرد در این پژوهش سعی شده تا ارتباط موانع پژوهش از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با عملکرد پژوهشی ایشان بررسی گردد. مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی بر روی اساتید دانشگاه علوم پزشکی لرستان به روش سرشماری انجام گردید. یک پرسشنامه محقق ساخته برای ارزیابی متغیرهای جمعیت شناختی و آگاهی و نگرش اعضای هیأت علمی نسبت به موانع موجود در مراحل مختلف پژوهش تدوین و به صورت خود ایفا تکمیل شد و ارتباط آن با نمرات ارزشیابی سالیانه اساتید در معیار پژوهشی با استفاده از آزمون مجذور کای، من-ویتنی و کروسکال-والیس بررسی گردید. یافته ها: متغیرهای دانشکده محل خدمت، کمیت تدریس، انگیزه پژوهشی اولیه، آگاهی نسبت به متغیرهای اصول روش تحقیق، اصول جستجو در بانکهای اطلاعاتی پزشکی، اصول پروپوزال نویسی و اصول مقاله نویسی و نیز نگرش نسبت به متغیرهای اولویتهای پژوهشی مصوب، نگارش پروپوزال، کیفیت مشاوره پژوهشی، فرآیند تصویب طرحها در شوراهای پژوهشی، تسهیلات پژوهشی، نگارش مقاله، فرآیند داوری مقالات داخلی، ارائه مقاله در همایشها و مشارکت در پایان نامهها در ارتباط معنادار با عملکرد پژوهشی افراد بودند (005/0P |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The assessment of barriers to research from the viewpoint of faculty members of Lorestan University of Medical Sciences and relationship to research performance of them |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: The first step in improving research conduction in society can be conceived as identifying the weak points of research. Given that faculty members of universities carry out most of the research activities, the present study attempts to study the relationship between barriers to research from the viewpoint of the faculty members of Lorestan University of Medical Sciences and the research activities of them. Materials and Methods: This cross-sectional study, using census method, assessed all of the faculty members of Lorestan university of medical sciences. A self-administered questionnaire analyzing the faculty members' demographic variables, knowledge about and attitudes toward barriers to different steps of research was designed and the self-report questionnaires were filled out and their relationship with the annual assessment scores in research criteria were assessed by chi-square, Mann-Whitney and Kruskal-Wallis tests. Results: Variables such as the faculty members' department, number of their modules, primary motivation for research conduction, knowledge about variables such as research methodologies, searching strategies in medical databases, putting forward proposals, research article writing and also, attitude towards vaiables such as approved research priorities, putting forward proposals, quality of research advice, approval of proposals in research councils, research facilities, the process of peer review of national scientific articles, presenting papers in conferences and participating in theses were related to the research performance of them (p< 0.05). Conclusion: If seems that giving special privileges to the faculty members of faculty of medicine, those with many modules and those with no optimal knowledge and attitude, we can enhance their motivation to participate in research activities. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فرزاد ابراهیم زاده | farzad ebrahimzadeh department of biostatistics, faculty of medical sciences, tarbiat modares university, tehran, iran گروه آمار زیستی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
جواد ناصریان | javad nasseryan department of statistics and mathematics, zanjan islamic azad university, zanjan, iran گروه ریاضی-آمار، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی زنجان (Islamic azad university of zanjan)
مهرزاد قربانی | mehrzad ghorbani department of mathematics, faculty of basic sciences, yadegar-e-imam khomeini rah branch, islamic azad university, tehran, iran گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام ره ، شهر ری، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
افشین الماسی | afshin almasi department of biostatistics and epidemiology, faculty of health, kermanshah university of medical sciences kums , kermanshah, iran. گروه آمار زیستی و اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://yafte.lums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1693-15&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|