روانشناسی افراد استثنایی، جلد ۱، شماره ۴، صفحات ۱-۲۲

عنوان فارسی مقایسۀ میزان افسردگی و پرخاشگری در میان برادران و خواهران سالم ۱۲-۶ ساله کودکان درخودمانده و اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف این پژوهش مقایسه میزان پرخاشگری و افسردگی در میان برادران و خواهران سالم 12-6 ساله کودکان درخودمانده و اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی شهر تهران در سال تحصیلی 91-90 است. روش این پژوهش از نوع کاربردی و شیوه‏ی انجام آن زمینه­ای است. جامعه آماری این پژوهش را برادران و خواهران سالم 12-6 ساله کودکان درخودمانده و مبتلا به نارسایی توجه/ بیش­فعالی تشکیل می­دهند. نمونه‏ی آماری، حجم و نحوه گزینش آن: تعداد نمونه 14 نفر از برادران و خواهران که 7 نفر مربوط به گروه درخودمانده و 7 نفر مربوط به گروه نارسایی توجه/بیش فعالی بود که از نمونه‏گیری دردسترس استفاده شد. روش جمع‏آوری داده‏ها و ابزارهای آن: داده­های پژوهش با استفاده از پرسشنامه هنجاریابی شده آخنباخ، فرم والدین، جمع‏آوری گردید. روش آماری: داده‏های گردآوری شده در دو بخش آمار توصیفی (فراوانی، درصد، درصد تراکمی و...) و آمار استنباطی (T مستقل) 05/0P= تجزیه و تحلیل گردید. یافته‏ها: نتایج نشان داد که میزان پرخاشگری برادران کودکان درخودمانده بیش از برادران کودکان بیش فعال است. اما در میزان افسردگی برادران دو گروه تفاوتی مشاهده نشد. و میزان افسردگی و پرخاشگری در میان خواهران گروه درخودمانده بیش از گروه بیش فعال است. به طور کلی می­توان نتیجه گرفت که میزان پرخاشگری و افسردگی در میان برادران و خواهران کودکان درخودمانده بیش از برادران و خواهران کودکان بیش فعال است. با توجه به اینکه میزان پرخاشگری و افسردگی در میان برادران و خواهران کودکان درخودمانده بیشتر از گروه بیش فعال بود، لذا تدوین راهکارهایی برای والدین این کودکان در جهت پیشگیری از بروز پرخاشگری و افسردگی مفید می­باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بیش فعالی، درخودماندگی، پرخاشگری، افسردگی،

عنوان انگلیسی Comparing the rates of depression and aggression of normal siblings of autistic and Attention Deficit Hyperactivity children within 6-21 years old
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The objective of this study is to compare the rates of depression and aggression among healthy siblings of 6-12 years old children with autism and Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Method: The study is a survey. The statistical population consists of all healthy siblings of 6-12 years of age of the children with autism and Attention Deficit Hyperactivity Disorder in Tehran city. Seven siblings were chosen from each group, so the total sample size was 14. The research tool was the ASEBA test. Data were collected through the Child Behavior Checklist. T (p= 0/05) test was used for data analysis. Results: The results showed that the rate of depression and aggression in siblings of autistic children is more than the siblings of the children with attention deficit hyperactivity disorder. Conclusion and recommendations: Given the fact that the amount of aggression and depression were higher among siblings of autistic children in comparison to the other group, training and consulting services should be available to the parents of autistic children in order to reduce or prevent aggression and depression among their not effected children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مرضیه کامیاب نژاد | kamyab nezhad


مریم سیف نراقی | seif naraghi


ارکان خوش کلام |



نشانی اینترنتی http://jpe.atu.ac.ir/article_2112_496be5530648fc23494ec6c3fbc75702.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات