رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، جلد ۶، شماره ۲۴، صفحات ۱۱۵-۱۲۸

عنوان فارسی رابطه ویژگی‌های شخصیتی و سبک‌های هویت با رضایت از زندگی دانش‌آموزان دوره متوسطه
چکیده فارسی مقاله هدف از اجرای این پژوهش، بررسی رابطه­ی ویژگی­های شخصیتی و سبک­های هویت با رضایت از زندگی در دانش آموزان متوسطه شهر شیراز بود. به این منظور روی نمونه ای که با روش نمونه­گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای ( 223 دختر و 177پسر) انتخاب شده بودند، پرسشنامه­ی ویژگی شخصیتی پنج عاملی NEO-FFI کوستا و مک کری، سبک­های هویت برزونسکی و رضایت از زندگی دینر اجرا شد. نتایج نشان داد که بین سبک­های هویت با رضایت از زندگی و بین ویژگی­های شخصیتی با رضایت از زندگی در دانش آموزان گروه­های مختلف تحصیلی رابطه معنی دار وجود دارد. ویژگی شخصیتی پیش بینی کننده معنی داری برای رضایت از زندگی دانش آموزان محسوب می­شود. سبک هویت پیش بینی کننده­ی معنی داری برای رضایت از زندگی دانش آموزان محسوب می­شود. بین رضایت از زندگی دانش آموزان گروه­های مختلف تحصیلی با توجه به جنسیت تفاوت معنی داری وجود ندارد. به این گونه که بین رضایت از زندگی دانش آموزان گروه­های مختلف تحصیلی تفاوت معنی داری وجود دارد، اما با توجه به جنسیت تفاوت معنی داری وجود ندارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Relationship of secondary grade students’ personality and identity styles with their life satisfaction
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to examine the relationship of personality characteristics and identity styles with life satisfaction in Shiraz secondary students. To do so, a sample consisting of 223 females and177 males was selected through multi stage cluster sampling method. The participants were requested to complete Costa and McCrae five-factor personality NEO-FFI, Berzonsky identity styles and Diner life satisfaction test. The results showed that there was a significant relationship between identity styles and life satisfaction. There was also a significant relationship between personality characteristics and life satisfaction. Personality characteristics were significant predictor of life satisfaction for students. Identity styles were identified to be a significant predictor of life satisfaction for students. There wasn’t any significant difference between male and female students’ life satisfaction in various educational groups.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه کرمی جویانی | karami jooyani
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت (Islamic azad university of marvdasht)

سیروس سروقد |
استادیار گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت (Islamic azad university of marvdasht)

حسین بقولی |
استادیار گروه روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت (Islamic azad university of marvdasht)


نشانی اینترنتی http://jedu.miau.ac.ir/article_1866_89bb03c87fa89a29b097ce0eb0591cfd.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات