رشد و یادگیری حرکتی - ورزشی، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۴۱-۵۵

عنوان فارسی تأثیر تداخل زمینه‌ای و اختصاصی بودن تمرین بر یادگیری یک مهارت پرتابی: مطالعۀ پردازش کم‌تلاش
چکیده فارسی مقاله اخیراً تحقیقات در زمینۀ یادگیری حرکتی نشان داده‌اند که یادگیری با پردازش کم‌تلاش به حفظ یادگیری تحت فشار روان‌شناختی منجر می‌شود. همچنین از نظریه‌های تداخل زمینه‌ای و اختصاصی بودن تمرین که به بررسی شرایط تمرینی مطلوب می‌پردازند، سخن به میان آورده‌اند. تحقیق حاضر با هدف بررسی تلاش شناختی و در نتیجه پردازش کم‌تلاش براساس نظریۀ تداخل زمینه‌ای و نظریۀ اختصاصی بودن تمرین انجام گرفت. 30 شرکت‌کننده به‌طور تصادفی در سه گروه تمرینی اختصاصی، تصادفی و زنجیره‌ای قرار گرفتند. پس از اجرای پیش‌آزمون، گروه‌ها سه روز به تمرین یک تکلیف پرتابی پرداختند. پس از دو آزمون انتقال، از آزمودنی‌ها خواسته شد تا پروتکل کلامی را با حداکثر جزئیات بنویسند. نتایج تحلیل واریانس مرکب (3´3) (گروه ´ روز)، اثر پیشرفت عملکرد را در روزهای تمرینی، و آزمون‌های تحلیل واریانس یکطرفه تفاوت معنادار بین گروه اختصاصی و تصادفی در آزمون انتقال 1 و 2 را نشان دادند (017/0> P). به‌طور کلی نتیجه گرفته شد که دو گروه اختصاصی و تصادفی پردازش کم‌تلاش و پنهان را دنبال کرده‌اند، بنابراین می‌توان این دو روش تمرینی را به مربیان و درمانگران برای آموزش مهارت‌های حرکتی توصیه کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Contextual Interference and Practice Specificity on Learning a Throwing Skill: A Study of Effortless Process
چکیده انگلیسی مقاله Recently, researches on motor learning have illustrated that learning with effortless process supports learning under psychological stress. Also, contextual interference and practice specificity theories are among those theories which investigate desired practice conditions. The current study aimed at identifying cognitive effort and effortless process based on contextual interference and practice specificity theories. 30 participants were randomly divided into three groups of specificity, random and serial. After the pretest, groups practiced the throwing task for three days. After two transfer tests, subjects were asked to write down the verbal protocol with all details. The results of combined analysis of variance test (3*3) (group*day) revealed the effect of performance progress in practice days and one-way ANOVA tests revealed a significant difference between specificity and random groups during 1 and 2 transfer tests (P˂0.017). It was concluded that specificity and random groups used effortless and implicit process; therefore, coaches and therapists are recommended to use these two methods to instruct motor skills.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فریبا حسن بارانی | hasan barani
دانشجوی دکتری کنترل حرکتی، گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

بهروز عبدلی |
دانشیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

شقایق مدبری |
دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jmlm.ut.ac.ir/article_54504_f4e957a01a2ff220b0633ad7470d4e41.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات