|
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۶۱-۷۰
|
|
|
عنوان فارسی |
آشنایی با آموزش الکترونیکی به عنوان فناوری جدید آموزشی و ادغام آن در برنامه های آموزش پزشکی |
|
چکیده فارسی مقاله |
گسترش روزافزون دسترسی به سختافزارها و نرمافزارهای مناسب برای آموزش الکترونیکی، بخصوص توسعه شبکه جهانگستر وب، افق جدیدی را پیش روی مؤسسات آموزشی نهاده است. به نظر میرسد استفاده از این امکانات برای آموزش، به تحقق برخی از آرمانهایی که به عنوان ملاکهای کیفیت آموزش از آن نام برده میشود، از جمله: فراگیرمحوری، یادگیری مادامالعمر، یادگیری فعال، تعامل در یادگیری و چند رسانهای بودن، کمک کند. هرچند برخی از موسسات آموزشی، در سالهای اخیر، نسبت به ارایه کامل دورههای آموزشی به صورت الکترونیک اقدام نمودهاند، اما هنوز شواهد زیادی در مورد نتایج ارزشیابی این برنامهها منتشر نشده است. با توجه به مزایای عمومی آموزش الکترونیکی و قابلیتهای ویژه آن در آموزش پزشکی، به نظر میرسد ادغام آن در برنامههای جاری آموزشی دانشگاهها، به طوری که آموزش متداول به شکل تلفیقی از آموزش سنتی و آموزش الکترونیک ارائه شود، اجتنابناپذیر باشد. این امر، بخصوص در مورد آموزش مداوم جامعه پزشکی، که مخاطبین فراوان و با تنوع گسترده علائق، تجارب، و نیازهای آموزشی دارد، بیشتر محسوس است. اهمیت تغییر در آموزش دانشگاهی، همراه با پر هزینه بودن تهیه زیر ساختهای آموزش الکترونیکی، بویژه نرمافزارهای لازم، ضرورت رویکرد برنامهای و دراز مدت را در ادغام آموزش الکترونیک در نظام جاری آموزش پزشکی کشور، بیش از پیش نشان میدهد. در این راستا، استفاده از تجارب سایر دانشگاهها و سازماندهی امکانات و فعالیتها و بکارگیری توانمندیهای موجود در هر دو بخش دولتی و خصوصی، الزامی است. لازمه این رویکرد، ایجاد بینش علمی نسبت به جنبههای مختلف انواع آموزش الکترونیک و طراحی فرایند تغییر بر اساس شرایط موجود و آرمانهای منطقی در آموزش پزشکی است. چنان که این بینش با عزم جدی مسوولین و سیاستگزاران آموزش پزشکی کشور همراه گردد، امید میرود در آیندهای نه چندان دور، بتوان گامهای ارزشمندی برای بهبود کیفیت آموزش پزشکی و بهرهوری بیشتر آن برداشت. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش الکترونیکی، فناوری، آموزش پزشکی |
|
عنوان انگلیسی |
Electronic learning as a New Educational Technology and its Integration in Medical Education Curricula |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Increasing access to the softwares and hardwares for electronic learning (e-learning), especially World Wide Web (WWW), has opened a new horizon to educational institutions. It seems that using these facilities helps to attain several goals as educational quality indicators, including student-centeredness, life-long learning, active and interactive learning, and using multimedia in learning. Although some educational institutions have provided all their courses electronically, only little evidence has been published indicating the evaluation results of such programs. Considering the general advantages of e-learning and its specific potentials in medical education, its integration into current university curricula seems to be inevitable, in a way that current curricula contain a blend of traditional and electronic learning situations. This is more demanding for continuing medical education programs, which face a huge number of learners with a vast diversity in learning needs, expertise, and interests. The importance of change in university programs, as well as high expenses for preparing e-learning infrastructures, especially soft wares, necessitates a long term programmed approach to the integration of e-learning in traditional curricula. To do this, using the experiences of other universities, organizing resources and activities, and using the existing capabilities in the public and private sectors is essential. This approach requires a scientific insight about different aspects of e-learning as well as a change plan according to the present situation and justified goals in medical education. If it is complemented with a serious intention on the policymakers' side, it will be expected to accomplish valuable steps towards quality improvement and efficiency of medical education in the near future. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
. E-learning, Technology, Medical Education. |
|
نویسندگان مقاله |
ساسان زندی | sassan zandi مرکز مطالعات و توسعه آمورش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
داریوش عابدی | daryoush abedi
طاهره چنگیز | tahereh changiz
علیرضا یوسفی | alireza yousefi
نیکو یمانی | nikoo yamani
پیام کبیری | payam kabiri
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-12&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مروری |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|