|
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۲۳-۳۱
|
|
|
عنوان فارسی |
روایی و پایایی ابزار ارزشیابی کارآموزی مدیریت پرستاری |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: یکی از مشکلات موجود در فرآیند ارزشیابی، بویژه در کارآموزی مدیریت پرستاری، فقدان ابزاری با معیارهای عینی برای ارزشیابی است. با توجه به تأثیر ارزشیابی مناسب بر کسب اطمینان از مهارتهای مدیریتی دانشجویان، این مطالعه با هدف تهیه و تعیین روایی و پایایی ابزار طراحی شده ارزشیابی برای اندازهگیری مهارتهای مدیریتی دانشجویان در کارآموزی مدیریت پرستاری انجام شد. روشها: ابتدا با بررسی متون و تشکیل میزگردهایی از متخصصین پرستاری اهداف کارآموزی مدیریت پرستاری تعیین و با روش دلفی 56 معیار مهم ارزشیابی مشخص و با تکنیک بارس (Bars) حیطهها و معیارهای ارزشیابی طراحی گردید و سپس با تشکیل پانلهای تخصصی در مدیریت پرستاری روایی محتوا و صوری بررسی گردید. به منظور کسب پایایی ابزار در یک مطالعه توصیفی، تعداد 30 نفر از دانشجویان در کارآموزی مدیریت پرستاری یکی از دانشکدههای پرستاری شهر تهران با این ابزار مورد ارزشیابی قرار گرفته و پایایی به روشهای آزمون دوپاره و پایایی بین ارزیابیکنندگان مورد بررسی قرار گرفت. دادهها با نرمافزار SPSS با آزمونهای همبستگی پیرسون و تعیین پایایی تجزیه و تحلیل شد. نتایج: ابزار دو گانهای برای مربیان پرستاری و سرپرستاران تهیه گردید. روایی صوری و محتوای ابزار از طریق تأیید گروه متخصصین کسب گردید. پایایی ابزار طراحی شده از روشهای پایایی درونی و پایایی ارزیابیکنندگان با 8/0r> تأیید شد. نتیجهگیری: ابزار طراحی شده با قابلیت اعتبار و اعتماد خوب و مناسب برای بکارگیری در محیطهای بالینی برای ارزشیابی عملکرد مدیریت دانشجویان در کارآموزی مدیریت پرستاری میباشد. به کارگیری آن میتواند اثربخشی فعالیتهای آموزش بالینی مربیان مدیریت پرستاری و دانشجویان را بهبود بخشد |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Validity and Reliability of an Evaluation Tool for Nursing Management Practicum |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Lack of an evaluation tool with objective criteria is one of the problems in evaluation process specially in nursing management practicum. Considering the role of evaluation in assuring nursing students’ management skills, this study was designed to develop a specific tool for measuring their management skills and determine the validity and reliability of this tool. Methods: At first, through literature review and expert panel sessions, the objectives of nursing management practicum were determined. Then, using Delphi technique, 56 important criteria were developed and the domains and criteria of evaluation were designed by Bars technique. A panel of experts was used to confirm content and face validity. Reliability was determined by a descriptive study in which 30 nursing students from one of Tehran’s nursing schools were evaluated by this tool and the reliability was estimated by split half and inter-rater reliability. The data was analyzed by SPSS software, using Pearson Correlation Coefficient and reliability analysis. Result: A dual evaluation tool was provided for nursing instructors and head nurses. The face and content validity were confirmed by experts. The internal consistency and inter-rater reliability were confirmed by r>./8 as well. Conclusion: The designed tool with acceptable validity and reliability is appropriate to apply in clinical environment for evaluating the management skills of nursing students. Applying this instrument can improve the effectiveness of clinical education activities of nursing management instructors and students |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
راضیه امینی | raziee amini گروه پرستاری، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، بزرگراه جلال آل احمد، تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
زهره ونکی | zohreh vanaki گروه پرستاری، دانشکده پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، بزرگراه جلال آل احمد، تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
حرمت السادات امامزاده قاسمی | hormat emamzadeh ghassemi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-109&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|