مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۷۹-۸۶

عنوان فارسی وضعیت برقراری ارتباط کارورزان با بیماران هنگام مصاحبه: دیدگاه بیمار و مشاهده‌گر
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مهارت ارتباط پزشک با بیمار مـوجب توفیق در گرفتن اطلاعات کافی از بیمار، تشخیص صحیح، جلب اطمینان بیماران و در نهایت، درمان موفقیت‌آمیز می‌گردد. هدف از این مطالعه، تعیین وضعیت برقراری ارتباط کارورزان پزشکی با بیماران هنگام مصاحبه از دیدگاه بیمار و مشاهده‌گر بود. روش‌ها: این مطالعه مقطعی در سال 1383 انجام شد. در این مطالعه نحوه برقراری ارتباط 72 کارورز پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیماران در هنگام مصاحبه با استفاده از دو ابزار جمع‌آوری اطلاعات، شامل یک چک‌لیست که با استفاده از مشاهده مستقیم تکمیل می‌گردید و یک پرسشنامه که توسط مصاحبه با بیمار تکمیل می‌شد، مورد بررسی قرارگرفت. اطلاعات به دست آمده با آمار توصیفی و ضریب همبستگی اسپیرمن و کاپا و نرم‌افزار SPSS تحلیل شد. نتایج: وضعیت برقراری ارتباط کارورزان پزشکی با بیمار در حین شرح حال‌گیری از دیدگاه بیمار و مشاهده‌گر در سطح متوسط ارزیابی گردید. بیشترین نقایص از دیدگاه بیمار و مشاهده‌گر در روند پایانی و سپس اجرا و شروع مصاحبه بود. در بیشتر قسمت‌ها، دیدگاه بیمار و مشاهده‌گر همخوانی نداشت. با افزایش سن بیمار، نمره برقراری ارتباط از دیدگاه بیماران بطور معنی‌داری افزایش می‌یافت. نتیجه‌گیری: نقایصی در مهارت برقراری ارتباط کارورزان پزشکی با بیماران در حین شرح حال‌گیری وجود دارد. با توجه به اهمیت این مهارت بالینی، ضرورت آموزش آن در مرکز مهارت‌های بالینی قبل از تماس با بیمار واقعی آشکار می‌گردد. انجام مطالعات مداخله‌ای به منظور بهبود روش‌های تدریس و محتوای مناسب برای آموزش مهارت‌های ارتباطی پیشنهاد می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت ارتباط، مصاحبه، کارورزان پزشکی، پزشک، بیمار، دیدگاه.

عنوان انگلیسی Interns’ Communication with Patients during Interview: the Perspectives of Patient and Observer
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Good communication between doctor and patient is one of the fundamental skills which can lead to getting adequate information from the patient, correct diagnosis, gaining patients’ trust, and at the end, proper care and treatment. The aim of this study was to investigate interns’ communication with patients from the observer and patient’s view. Methods: In this cross-sectional study performed in 2004, the communication skill of 72 interns of Kerman Medical University, during interview with patients was studied. The research tools included a checklist filled through direct observation and a questionnaire which was completed through interview with patient. The data was analyzed by descriptive statistics, Spearman and Kappa coefficients using SPSS software. Results: In total, the performance of interns in communicating with patient during history taking was at an intermediate level, from both the observer and patients’ views. Also, according to their views, the most areas of deficit were at the end, during conducting and beginning of the interview, respectively. In most parts, there was no agreement between observer’s and patient’s views. With increasing patients’ age, the scores given to interns’ communication skills increased significantly. Conclusion: There are some deficiencies in interns’ communication skills during history taking. Considering the importance of communication skills, teaching them in Clinical Skills Learning Center before confronting real patients is necessary. It is recommended to perform interventional studies in order to find proper content and teaching methods for the education of communication skills.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سعیده فرج زاده | saeedeh farajzadeh
گروه پوست، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

عصمت نوحی | esmat noohi


حمیدرضا مرتضوی | hamidreza mortazavi



نشانی اینترنتی http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-208&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات