مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۳۵-۴۳

عنوان فارسی اثربخشی سه شیوه تدریس مدلاین به دانشجویان پزشکی: آموزش آنلاین، حضوری و تلفیقی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: به منظور ترویج استفاده از آموزش الکترونیک، اولین دوره آموزش آنلاین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با موضوع مدلاین راه‌اندازی شد. سپس مطالعه‌ای با هدف مقایسه اثربخشی شیوه‌های آموزشِ آنلاین حضوری و تلفیقی درس مدلاین در دانشجویان پزشکی، انجام گرفت. روش‌ها: در یک مطالعه تجربی، به 40 نفر از دانشجویان پزشکی، آموزش مدلاین با سه شیوه حضوری، آنلاین و تلفیقی ارائه شده و سپس دانش، مهارت و رضایت‌مندی فراگیران ارزیابی و مقایسه گردید. ابزار گردآوری داده‌ها برای دانش، پرسشنامه‌ای چهارگزینه‌ای ده سؤالی، برای سنجش مهارت، با بررسی استراتژی جستجو، تناسب مقالات یافت شده با موضوع و زمان جستجو، و برای رضایت‌مندی از طریق یک پرسشنامه ده گزینه‌ای با مقیاس پنج نقطه‌ای لیکرت بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها به کمک نرم‌افزارSPSS و با انجام تست‌های آماری مجذور کای، t-test، ANOVA و کروسکال والیس انجام شد. نتایج: میانگین و انحراف معیار دانش فراگیران در گروه آموزش حضوری 16±75، در گروه آموزش آنلاین 21±70 و در گروه آموزش تلفیقی 13±2/82 از 100 بود. میانگین و انحراف معیار مهارت در گروه آموزش حضوری 25±9/76، در گروه آموزش آنلاین 24±70، در گروه آموزش تلفیقی 11±7/90 از 100 به دست آمد. تفاوت دانش و مهارت در سه گروه از نظر آماری معنی‌دار نبود. نتایج رضایت دانشجویان از آموزش نیز در سه گروه، اختلاف معنی‌دار آماری نداشت. نتیجه‌گیری: احتمالاً ترکیبی از آموزش‌های آنلاین و راهنمایی‌های حضوری برای گسترش آموزش‌های الکترونیکی، می‌تواند اثربخشی قابل قبولی داشته باشد که به هر حال، برای رسیدن به این وضعیت، باید بسیاری از بسترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در دانشگاه‌ها توسعه یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Three Methods of Teaching Medline to Medical Students: Online, Face to Face and Combined Educational Methods
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: In order to enhance e-learning, the first online educational course for teaching Medline, was established in Isfahan University of Medical Sciences. This study was designed to compare the effectiveness of online, face to face and combined educational methods presented for medical students. Methods: In an experimental study, Medline was taught to 40 medical students by three methods of online, face to face and combined educational methods and then, their knowledge, skills and satisfaction rate were measured and compared. The data collection tools included a questionnaire consisted of 10 multiple choice questions for measuring knowledge, a checklist for assessing participants’ skills in searching strategies, the appropriateness of the found articles for the subject and the time length for searching, and a ten item questionnaire with five point Likert scale for measuring their satisfaction. The data was analyzed by chi2, t-test, ANOVA and Kruskal–Wallis through SPSS software. Results: The mean and standard deviation of students’ knowledge in face to face, online and combined educational methods were 75 16, 70  21 and 82.213 out of 100, respectively. The mean and standard deviation of their skills in face to face, online and combined educational methods were 76.925, 7024 and 90.711 out of 100, respectively. There was no significant difference between the scores of knowledge and skills of the three groups. Also, students' satisfaction showed no significant difference in the three groups. Conclusion: It seems that, for expanding E-learning, a combination of online and face to face guidance can possibly have an acceptable effectiveness. Meanwhile, for achieving such combined method, the appropriate ground, containing related hardware and software must be provided in universities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهناز بهادرانی | mahnaz bahadorani
مرکز تحقیقات آموزش در علوم پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

علیرضا یوسفی | ali reza yousefy


طاهره چنگیز | tahereh changiz



نشانی اینترنتی http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-203&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات