این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 7 آذر 1404
دراسات فی العلوم الانسانیه
، جلد ۱۳، شماره ۲، صفحات ۸۵-۹۹
عنوان فارسی
تصاویر استعاری حزن انگیز در مراثی شریف رضی
چکیده فارسی مقاله
شریف رضی تصویرپردازی هنرمند وخلّاق است که قلم را همچون قلم مونقاش به دست میگیرد و با کمک انواع تصاویرشعری و بخصوص تصاویر بیانی تابلوهایی زیبا از سیمای درونی واحساسات و تفکّراتش ترسیم می کند، و تلاش دارد شعر خود را از افتادن در ورطه تکلّف و تصنّع برهاند. در میان مراثی سیّد قصیدهای را نمیتوان یافت که در آن، انواع تصاویر تشبیهی و یا استعاری و ... به کار گرفته نشده باشد و این بدان دلیل است که او مجاز را بالاتر از حقیقت میداند. البتّه این تصاویر تنها برای زیبایی کلام و نیکو نمودن تصویر کلّی شاعر چاشنی سخن نمیشود، بلکه برای نزدیک و ملموس کردن معنی در ذهن شنونده و یاری کردن او در تجسّم امور معنوی مورد استفاده قرار میگیرد. در این مقاله به دنبال آنیم تا با تحلیل مراثی شریف رضی انواع تصاویر استعاری و دلایل بکار گیری آنها را در اشعار او مورد بررسی قرار دهیم .این نوع تصویر بر پایه های تشخیص و تجسیم استوارشده است و شاعر با کمک گرفتن از آن تابلوهای بلاغی زیبایی خلق می کند که بخشی از آن ، امور معنوی چون :روزگار ،مرگ ، بخشش، غم و اندوه و ...را در چارچوب تصویر استعاری بررسی میکند، و بخشی دیگرنیز برای ملموس کردن امور حسّی و واضحتر و دقیقتر ساختن تصویر آنها در ذهن مخاطب، این امور محسوس را در قالب استعاره به تصویر میکشد. در پایان بحث نیزبه تحلیل نقش استعاره در ترسیم احساسات و افکار شاعر پرداختهایم.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استعاره، تصویر شعری، رثا، شریف رضی،
عنوان انگلیسی
استعاری حزن انگیز در مراثی شریف رضی
چکیده انگلیسی مقاله
ضی تصویرپردازی هنرمند وخلّاق است که قلم را همچون قلم مونقاش به دست میگیرد و با کمک انواع تصاویرشعری و بخصوص تصاویر بیانی تابلوهایی زیبا از سیمای درونی واحساسات و تفکّراتش ترسیم می کند، و تلاش دارد شعر خود را از افتادن در ورطه تکلّف و تصنّع برهاند. در میان مراثی سیّد قصیدهای را نمیتوان یافت که در آن، انواع تصاویر تشبیهی و یا استعاری و ... به کار گرفته نشده باشد و این بدان دلیل است که او مجاز را بالاتر از حقیقت میداند. البتّه این تصاویر تنها برای زیبایی کلام و نیکو نمودن تصویر کلّی شاعر چاشنی سخن نمیشود، بلکه برای نزدیک و ملموس کردن معنی در ذهن شنونده و یاری کردن او در تجسّم امور معنوی مورد استفاده قرار میگیرد. در این مقاله به دنبال آنیم تا با تحلیل مراثی شریف رضی انواع تصاویر استعاری و دلایل بکار گیری آنها را در اشعار او مورد بررسی قرار دهیم .این نوع تصویر بر پایه های تشخیص و تجسیم استوارشده است و شاعر با کمک گرفتن از آن تابلوهای بلاغی زیبایی خلق می کند که بخشی از آن ، امور معنوی چون :روزگار ،مرگ ، بخشش، غم و اندوه و ...را در چارچوب تصویر استعاری بررسی میکند، و بخشی دیگرنیز برای ملموس کردن امور حسّی و واضحتر و دقیقتر ساختن تصویر آنها در ذهن مخاطب، این امور محسوس را در قالب استعاره به تصویر میکشد. در پایان بحث نیزبه تحلیل نقش استعاره در ترسیم احساسات و افکار شاعر پرداختهایم.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
استعاره, تصویر شعری, رثا, شریف رضی
نویسندگان مقاله
حامد صدقی |
دانشگاه تربیت معلم تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی (Shahid rajaee teacher training university)
نرگس انصاری |
دانشگاه تربیت معلم
نشانی اینترنتی
http://aijh.modares.ac.ir/article_7064_16a48b226778537742f4d52c9d2f0631.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات