این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 29 آبان 1404
دراسات فی العلوم الانسانیه
، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۸۱-۹۹
عنوان فارسی
ضرب آهنگ در خطبههای نهجالبلاغه
چکیده فارسی مقاله
خطبههای نهجالبلاغه از نظر ظاهری حاوی تکنیکهای فنی زیبایی است، که با معنی و مفهوم آنها هماهنگی و سازگاری دارند. این تکنیکها منجر به ایجاد حالات ضرب آهنگین با گامهای موسیقایی زیبایی شده است که انسان با خواندن آن آرامش یافته و لذت و جمال موجود در آن را می یابد. این پدیده از قدرت و توانایی امام علی (ع) در گزینش کلمات و پیوند و هماهنگی حروف و حرکات آنها ناشی میشود. در خطبههای نهجالبلاغه ضرب آهنگهای موسیقیایی متعددی را میبینیم که از ویژگیهای صوتی الفاظ و نحوه ترکیب آنها در جملات ناشی میشود. امام علی(ع) با اسلوبی استوار ضرب آهنگ را برای تقویت کیفیت تعبیر و بهرهمندی از زیبایی بیان بهکار گرفته است، و در این کار اغراض دینی را با اغراض فنی در آمیخته است. امام در خطبههایش تناسب اصوات و همخوانی آنها را برای ترسیم صور معانی در خیال و تحریک عواطف و احساسات مخاطبان بهکار گرفته است. مقاله حاضر ضرب آهنگ در خطبه های نهجالبلاغه را از خلال تجمعات صوتی، تکرار حروف و کلمات، هم آوایی صداها، توازن بین جملات، سجع، جناس و تقابل بررسی کرده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
نصرالله شاملی |
دانشیار گروه زبان وادبیات عرب دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
جمال طالبی قره قشلاقی | talebi ghareh gheshlaghi
دانشجوی دکتری زبان وادبیات عرب دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://aijh.modares.ac.ir/article_7222_fb33ae89d7d7e362cd0790569893392b.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات