این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 7 آذر 1404
دراسات فی العلوم الانسانیه
، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۱۷-۳۶
عنوان فارسی
بررسی مقایسهای تکامل تاریخی از دیدگاه استاد شهید مطهری و دکتر علی شریعتی
چکیده فارسی مقاله
در این مقاله کوشش شده تا از خلال فهم و تشریح دیدگاه دو اندیشمند مهم معاصر، استاد مرتضی مطهری و دکتر علی شریعتی، نسبت به «ایدهی ترقی تاریخی»، فصل مهمی از تاریخ مواجهات فکری ایرانیان با تجدد مورد بازخوانی قرار گیرد. «ایدهی ترقی تاریخی»، به مثابه یکی از اصلیترین ارکان اندیشهی اجتماعی مدرن، متضمن قایل شدن به نوعی سیر واحد و رو به صعود و بهبود در تاریخ جامعهی بشری است. طبیعی است که از این منظر، تمدن مدرن غربی پیشرو، پرچمدار و بر فراز سیر مذکور تصویر میشود. وحدت تاریخ بشری در اندیشه مطهری و شریعتی به صورت نوعی پیشفرض حاضر است؛ اما در نوع تلقی نسبت به ترقی، تفاوتهایی وجود دارد. موضع مطهری نسبت به ایدهی ترقی را میتوان «پذیرش مشروط» تلقی کرد. وی ترقی را در حوزههای علمی و فنی و نیز ساختار و تشکیلات اجتماعی میپذیرد، اما در ابعاد انسانی و اخلاقی مردود قلمداد میکند. در مجموعهی آرا و آثار شریعتی ما با دو تلقی ناسازگار یا دستکم "به ظاهر" ناسازگار از ترقی و تکامل تاریخ مواجهایم. یکی از این دو گرایش، اندیشه ترقی را در روایت اصلی آن به مثابهی واقعیتی روشن و بدیهی مورد پذیرش قرار میدهد و دیگری، آن را از ریشه و اساس منتفی شمرده و حتی مفاهیمی چون ترقی و پیشرفت را (به اصطلاح پست مدرنیستی) "واسازی" میکند. در عین حال، هر دوی آنان تمدن اسلامی و دوران طلایی آن را فصلی از فصول کتاب «ترقی و پیشرفت تمدن بشری» قلمداد کرده و نیز به موازات یا در طول ایدۀ ترقی، به نوعی تفسیر دینی از تاریخ قایلاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
مقایسهای تکامل تاریخی از دیدگاه استاد شهید مطهری و دکتر علی شریعتی
چکیده انگلیسی مقاله
مقاله کوشش شده تا از خلال فهم و تشریح دیدگاه دو اندیشمند مهم معاصر، استاد مرتضی مطهری و دکتر علی شریعتی، نسبت به «ایدهی ترقی تاریخی»، فصل مهمی از تاریخ مواجهات فکری ایرانیان با تجدد مورد بازخوانی قرار گیرد. «ایدهی ترقی تاریخی»، به مثابه یکی از اصلیترین ارکان اندیشهی اجتماعی مدرن، متضمن قایل شدن به نوعی سیر واحد و رو به صعود و بهبود در تاریخ جامعهی بشری است. طبیعی است که از این منظر، تمدن مدرن غربی پیشرو، پرچمدار و بر فراز سیر مذکور تصویر میشود. وحدت تاریخ بشری در اندیشه مطهری و شریعتی به صورت نوعی پیشفرض حاضر است؛ اما در نوع تلقی نسبت به ترقی، تفاوتهایی وجود دارد. موضع مطهری نسبت به ایدهی ترقی را میتوان «پذیرش مشروط» تلقی کرد. وی ترقی را در حوزههای علمی و فنی و نیز ساختار و تشکیلات اجتماعی میپذیرد، اما در ابعاد انسانی و اخلاقی مردود قلمداد میکند. در مجموعهی آرا و آثار شریعتی ما با دو تلقی ناسازگار یا دستکم "به ظاهر" ناسازگار از ترقی و تکامل تاریخ مواجهایم. یکی از این دو گرایش، اندیشه ترقی را در روایت اصلی آن به مثابهی واقعیتی روشن و بدیهی مورد پذیرش قرار میدهد و دیگری، آن را از ریشه و اساس منتفی شمرده و حتی مفاهیمی چون ترقی و پیشرفت را (به اصطلاح پست مدرنیستی) "واسازی" میکند. در عین حال، هر دوی آنان تمدن اسلامی و دوران طلایی آن را فصلی از فصول کتاب «ترقی و پیشرفت تمدن بشری» قلمداد کرده و نیز به موازات یا در طول ایدۀ ترقی، به نوعی تفسیر دینی از تاریخ قایلاند.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
غلامرضا جمشیدیها |
دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
محمد سجاد صفار هرندی | mohammad sajjad saffar harandi
دانشجوی دکترای گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
نشانی اینترنتی
http://aijh.modares.ac.ir/article_7302_ba17ae1f02c4f1a284394ad7b63aa8b5.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات