|
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۴۱-۵۴
|
|
|
عنوان فارسی |
سبک یادگیری دروس نظری: تجارب و درک دانشجویان پرستاری |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: سبک یادگیری در آموزش پرستاری کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این مطالعه با هدف جستجو، توصیف و تفسیر درک و تجارب دانشجویان پرستاری از سبک یادگیری انجام شده است. در این مقاله چند گانگی سبک یادگیری دانشجویان در دروس نظری ارائه میگردد. روشها: در این مطالعه کیفی با روش نمونهگیری هدفمند، 16 نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد در ترمهای مختلف تحصیلی انتخاب و از مصاحبه عمیق و نیمهساختاریافته استفاده شد. کلیه مصاحبهها ضبط و سپس به صورت مکتوب درآمد و با استفاده از روش تحلیل مقایسهای مداوم، مطابق روش استراوس و کوربین، تحلیل شدند. نتایج: سبک یادگیری دانشجویان در دروس نظری به عنوان طبقه اصلی دارای هشت زیرطبقه و شامل: یادگیری با پرسش و پاسخ، یادگیری از مثال، داستان و مصادیق عینی (تجسم یا شکلسازی در ذهن)، یادگیری مشاهدهای و دیداری، یادگیری از طریق سازماندهی محتوا، یادگیری از طریق تمرین و تکلیف، یادگیری از طریق مشارکت فعال و همکاری (مشارکت داده شدن)، یادگیری از طریق به فکر وا داشته شدن و برانگیخته شدن، یادگیری از طریق گوش دادن و یادداشتبرداری بود. نتیجهگیری: بر حسب نوع محتوا، محیط و شرایط آموزش، دانشجویان از سبکهای گوناگون و در مواردی ترکیبی از آنها استفاده میکنند. سبک یادگیری دانشجویان تا حد زیادی تحت تأثیر سبک یاددهی مربیان است و آنها بیشتر بر روی سبک یاددهی خود و کامل کردن سرفصلهای برنامهریزی شده تمرکز دارند. مربیان، دانشجویان و برنامهریزان پرستاری میتوانند از سبکهای معرفی شده در این مطالعه برای اصلاح و بهبود کیفیت آموزش پرستاری استفاده نمایند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Learning Style in Theoretical Courses: Nursing Students’ Perceptions and Experiences |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Learning style as a whole is less regarded in nursing education. This study was conducted to explore, describe, and illustrate students' perceptions and experiences of learning style. The multiplicity feature of students' learning style in theoretical courses is presented in this article. Methods: In this qualitative study, 16 bachelor and master students in different academic semesters were selected through purposeful sampling and interviewed using deep and semi-structured interviews. All interviews were tape-recorded, transcribed and then analyzed using constant comparison based on Strauss and Corbin's method. Results: Students' learning style in theoretical courses as the main theme comprised 8 sub-themes including learning through question and answer learning through example, story, and objective instances (visualizing or exemplifying intellectually) observational or visual learning learning through organizing the content learning through practice and homework learning through active participation and cooperation learning through making to think and get motivated and, learning through listening and note-taking. Conclusion: Students make use of different learning styles or a combination of them based on the type of content, environment, and educational situation. Students' learning style is highly influenced by instructors teaching style who are more focused on their teaching style and completing their course syllabus. Nursing instructors, students, and curriculum planners could use the introduced styles in this study in order to modify and promote the quality of nursing education. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حسین کریمی مونقی | hossein karimi moonaghi hossein karimi moonaghi, assistant professor, school of nursing amp;amp; midwifery, mashhad university of medical sciences amp;amp; health services, mashhad, iran دکتر حسین کریمی مونقی استادیار ، گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، چهار راه دکتری، مشهد. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
فاطمه دباغی | fatemeh dabbaghi fatemeh dabbaghi, associate professor, school of nursing amp;amp; midwifery, iran university of medical sciences amp;amp; health services, tehran, iran دکتر فاطمه دباغی، دانشیار گروه بهداشت جامعه دانشکده پرستاری و مامایی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
فاطمه اسکویی | fatemeh oskouie fatemeh oskouie, associate professor, school of nursing amp;amp; midwifery, iran university of medical sciences amp;amp; health services, tehran, iran. و دکتر سیده فاطمه اسکویی، دانشیار گروه بهداشت جامعه دانشکده پرستاری و مامایی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
کاتری ویلاینن جولکانن | katri vehviläinen julkunen katri vehviläinen-julkunen, professor, head of department of nursing, university of kuopio, finland. و پروفسور کاتری ویلاینن جولکانن، دپارتمان پرستاری دانشگا کوپیو فنلاند
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-46-3&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|