مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۵-۱۲

عنوان فارسی ارزیابی مهارت‌های تفکر انتقادی و ارتباط آن با رتبه آزمون سراسری ورود به دانشگاه در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آیا آموزش‌های قبلی پذیرفته‌شدگان در دانشگاه بر اساس مهارت‌های تفکر انتقادی است و آیا توان علمی آنان با این طرز تفکر مرتبط است؟ پژوهش حاضر با هدف ارزیابی مهارت‌های تفکر انتقادی و ارتباط آن با رتبه آزمون سراسری ورود به دانشگاه در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان طراحی گردید. روش‌ها: در یک مطالعه توصیفی، مهارت‌های تفکر انتقادی به صورت تصادفی در یک جامعه 89 نفری از دانشجویان ورودی سال تحصیلی86-1385 دانشگاه‌ علوم پزشکی اصفهان و در ترم نخست تحصیلی ارزیابی شد. اطلاعات با برگزاری رسمی آزمون، با استفاده از آزمون استاندارد مهارت‌های تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب) جمع‌آوری گردید. نمرات به دست آمده از آزمون، معیار مهارت تفکر انتقادی دانشجویان قرار گرفت و ارتباط آن با رتبه کسب شده توسط داوطلب در آزمون سراسری بررسی شد. داده‌های به دست آمده توسط نرم‌افزار SPSS و با آزمون t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: میانگین نمرات مهارت‌های تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 23/3±48/12 بود. بین رتبه آزمون سراسری با نمره کل تفکر انتقادی دانشجو همبستگی معناداری مشاهده نشد. در حیطه‌های زیرمجموعه تفکر انتقادی، صرفاً نمره حیطه استنباط با رتبه دانشجو در آزمون سراسری با یک ضریب همبستگی نسبتا کم ارتباط معنی‌داری داشت. در دو گروه دانشجویان مقطع دکترای حرفه‌ای و مقطع کارشناسی، تنها در حیطه استدلال قیاسی بین رتبه آزمون سراسری و نمرات دانشجویان دوره دکترای حرفه‌ای همبستگی معناداری مشاهده شد. نتیجه‌گیری: نمرات آزمون مهارت‌های تفکر انتقادی در دانشجویان، در بدو ورود به دانشگاه چندان مطلوب نیست و رتبه داوطلب در آزمون سراسری هم نتوانسته است ارتباطی با این مهارت‌ها داشته باشد. نیاز است دانشگاه برای ترویج و آموزش این تفکر در برنامه‌ریزی‌های آموزشی به آن عنایت داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تفکر انتقادی، رتبه، آزمون سراسری ورود به دانشگاه.

عنوان انگلیسی Evaluation of Critical Thinking Skills in Isfahan University of Medical Sciences' Students and Its Relationship with Their Rank in University Entrance Exam Rank
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Are the education students receive prior to entering the university, based on critical thinking skills? Are their scientific abilities associated with this thinking style? This study was designed with the aim of evaluating critical thinking skills and its relationship with the achieved rank in university entrance exam in the students of Isfahan University of Medical Sciences. Methods: In a descriptive study, critical thinking skills of 89 randomly selected students who entered Isfahan University of Medical Sciences in the academic year of 2006-2007, and were spending their first semester was evaluated. Data was gathered using California standard test of critical thinking skills (form B) which was run officially. The attained scores were regarded as students' critical thinking skills criteria and were investigated considering its relationship with the students rank in university entrance exam. The data was analyzed by SPSS software using t-test and Pearson correlation coefficient. Results: The mean and standard deviation of students' scores in critical thinking skills was 12.48±3.23. There was no significant relationship between the rank in university entrance exam and the total score of critical thinking. Among domains of critical thinking, there was just a significant relationship between the domain of inference and student's rank in the university entrance exam, with a relatively low correlation. In two groups of doctorate (professional doctorate) and bachelor students, only in doctorate students and in the domain of deductive reasoning, there was a significant correlation between university entrance exam rank and critical thinking scores. Conclusion: It seems that students' critical thinking scores at the time of their entrance to the university are not so desirable and their rank in the university entrance exam is not related to these skills. Therefore, it is necessary to consider teaching and promoting critical thinking skills in the university educational planning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Critical thinking, Rank, University entrance exam

نویسندگان مقاله زینب السادات اطهری | zeynabossadat athari
zeynabossadat athari, phd student in curriculum development, department of educational sciences, faculty of educational sciences and psychology, the university of isfahan, isfahan,
زینب السادات اطهری دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، خیابان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

مصطفی شریف | mostafa sharif
mostafa sharif, assistant professor, department of educational sciences, faculty of educational sciences and psychology, the university of isfahan, isfahan, iran
دکتر مصطفی شریف، استادیار گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

مهدی نعمت بخش | mehdi nematbakhsh
mehdi nematbakhsh, professor, department of physiology, school of medicine, isfahan university of medical sciences, hezarjarib st, isfahan, iran.
دکتر مهدی نعمت بخش، استاد گروه فیزیولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

حسن بابامحمدی | hassan babamohammadi
hassan babamohammadi, instructor, department of medical surgical, school of nursing, semnan university of medical sciences, semnan, amp;amp; phd student of nursing, tehran university of medical sciences, tehran, iran
و حسن بابامحمدی، مربی گروه داخلی و جراحی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی سمنان و دانشجوی دکتری دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-354&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات