توسعه کارآفرینی، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۴۷-۶۶

عنوان فارسی توسعه‌ی نگرش کارآفرینانه در کتاب‌های درسی (مطالعه‌ی موردی:کتاب‌های فارسی دوره دبستان)
چکیده فارسی مقاله در این مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوا، میزان توجه به نگرش کارآفرینانه در ابعاد شناختی، نگرشی و عاطفی در کتاب‌های فارسی دبستان، بررسی می‌شود. بدین منظور کل کتابهای فارسی (کتاب‌های بخوانیم و بنویسیم) پنج پایه دبستان در سال تحصیلی 1388-1389 به کمک جدول تحلیل محتوا بررسی شد. برای تهیه‌ی جدول تحلیل محتوا، نگرش کارآفرینانه با کمک الگوهای موجود و به‌ویژه با تاکید بر الگوی رابینسون، به شاخص‌های: تشخیص و بهره‌برداری از فرصت، کنترل ادراک شخصی، عزت نفس، میل به موفقیت، خلاقیت و نوآوری تجزیه شد. نتایج نهایی بیان‌گر آن است که 8/24% از کل کتاب‌های بخوانیم و نیز 9/54 % از کل کتاب‌های بنویسیم (شامل کل متون، پرسش و تصویرهای موجود در کتاب) به شاخص‌های نگرش کارآفرینانه توجه کرده‌اند. از سوی دیگر نتایج تحقیق نمایان‌گر آن بود که از مجموعه‌ی ابعاد بررسی شده‌ی نگرش کارآفرینانه در کلیه‌ی کتابها، خلاقیت و نوآوری از بیش‌ترین و تشخیص فرصت از کم‌ترین فراوانی برخوردار بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحلیل محتوا، دوره‌ی ابتدایی، کتاب فارسی، نگرش کارآفرینانه،

عنوان انگلیسی ی نگرش کارآفرینانه در کتاب‌های درسی (مطالعه‌ی موردی:کتاب‌های فارسی دوره دبستان)
چکیده انگلیسی مقاله مقاله با استفاده از روش تحلیل محتوا، میزان توجه به نگرش کارآفرینانه در ابعاد شناختی، نگرشی و عاطفی در کتاب‌های فارسی دبستان، بررسی می‌شود. بدین منظور کل کتابهای فارسی (کتاب‌های بخوانیم و بنویسیم) پنج پایه دبستان در سال تحصیلی 1388-1389 به کمک جدول تحلیل محتوا بررسی شد. برای تهیه‌ی جدول تحلیل محتوا، نگرش کارآفرینانه با کمک الگوهای موجود و به‌ویژه با تاکید بر الگوی رابینسون، به شاخص‌های: تشخیص و بهره‌برداری از فرصت، کنترل ادراک شخصی، عزت نفس، میل به موفقیت، خلاقیت و نوآوری تجزیه شد. نتایج نهایی بیان‌گر آن است که 8/24% از کل کتاب‌های بخوانیم و نیز 9/54 % از کل کتاب‌های بنویسیم (شامل کل متون، پرسش و تصویرهای موجود در کتاب) به شاخص‌های نگرش کارآفرینانه توجه کرده‌اند. از سوی دیگر نتایج تحقیق نمایان‌گر آن بود که از مجموعه‌ی ابعاد بررسی شده‌ی نگرش کارآفرینانه در کلیه‌ی کتابها، خلاقیت و نوآوری از بیش‌ترین و تشخیص فرصت از کم‌ترین فراوانی برخوردار بود.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سعید جعفری مقدم |
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

آرزو سادات فخارزاده |
. دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی https://jed.ut.ac.ir/article_22777_650a87cc6eacfaabef5b147ead721e4f.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/736/article-736-1765566.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات